Tässä muutama poiminta viime vuoden tapahtumistamme, nyt kun alkuvuodesta tapahtumamme ovat olleet taas tauolla. Tervetuloa katsomaan ja kuuntelemaan!
NVL 100 -juhlat 4.12.
Vuosisadan bileissä nähtiin Monika Fagerholmin juhlapuhe satavuotiaalle liitolle, runoilija Peter Mickwitz, kirjailija Anja SnellmanAnna Tuluston ja Aleksis Salusjärven haastattelussa, yhteisesitys Pauliina Haasjoelta, Stina Saarelta ja Taneli Viljaselta, runoelmapoppari Lyyti sekä entisistä ja nykyisistä hallituksen jäsenistä koostuva bändi Pientä jälkipyykkiä, jossa vaikuttavat Marjo Niemi, Matti Kangaskoski ja Eeva Turunen. Tapahtuman tallenne täällä
Koettelevan kirjallisuuden klubi 10.11. teemalla avantgarde
Nykyaika-podcastit
Tässä vielä linkit myös suosittuihin Nykyaika-podcasteihin, joita luotsasivat huhtikuussa Silvia Hosseini ja Jari Hanska.
Ensimmäisen keskustelun aiheita ovat tanssi, evoluutiobiologia ja zen – mitä yhteisiä perustoja näillä aloilla on? Keskustelussa aiheina ovat esimerkiksi henkisyys, maailmassa olemisen verkostomaisuus ja materiaalisuus, yhteisöjen merkitykset – sekä invividualismi. Mikä oikeastaan on omaamme, vai onko kaikki perimmäisellä tasolla yhteistä? Keskustelemassa ovat evoluutiobiologi Aura Raulo, koreografi Valtteri Raekallio ja zenpappi Mitra Virtaperko. Keskustelua luotsaa esseisti Silvia Hosseini.
Toisessa keskustelussa aiheina ovat kielen, oikeustieteen ja taiteen perustat. Keskustelussa käsitellään esimerkiksi kielen vallan, luokan, monikielisyyden ja saavutettavuuden kysymyksiä niin oikeussalissa kuin taidegalleriassakin. Tarvitaanko yhteisiä perustoja ja onko niitä? Tai oliko ennen paremmin – vai eivätkö vain erilaiset äänet tulleet kuulluiksi? Keskustelemassa ovat oikeustieteen tutkija Kristiina Koivukari, taiteilija Kaino Wennerstrand ja kielitieteilijä Silva Nurmio. Keskustelun vetäjänä on toimittaja Jari Hanska.
Kevät on väliaikaisten muutosten aikaa Nuoren Voiman Liitossa. Nuori Voima -lehden päätoimittaja Vesa Rantama jää virkavapaalle vuosiksi 22-23. Taija Roihan työpariksi vuosille 2022-23 on valittu Johanna Osváth. Myös Nesslingin säätiön viestintäkoordinaattorina toimiva Osváth on Nuoren Voiman pitkäaikainen avustaja, joka on saanut lehden avustajapalkinnon vuonna 2019. Lue Johannan haastattelu Nuoren Voiman sivuilta
NVL:n tuottaja Anna Borgman puolestaan jää opintovapaalle 1.3.2022-31.7.2023, ja hänen sijaisekseen on valittu Tampereen yliopistossa yhteiskuntatieteiden maisteriopintojaan viimeistelevä, NVL:n tuottajaharjoittelijana aiemmin toiminut Mandi Markkanen. Mandin tavoittaa kaikissa tuotantoon ja viestintään liittyvissä asioissa osoitteesta mandi.markkanen@nvl.fi.
65:nnen kerran järjestetyn J. H. Erkon kirjoituskilpailun on voittanut Kööpenhaminassa asuva Iiris Miettinen. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat Anni Kaila Helsingistä, Carlos Lievonen Riihimäeltä ja Saana Erkkilä Tampereelta. Kunniamaininnan kilpailussa saivat Isa Hukka Helsingistä, Hermanni Härmälä Helsingistä, Elli Kuusisto Tampereelta, Riikka Kujanen Turusta sekä Anna Kallio Helsingistä. Kilpailulajina oli runous. Tulokset julkistettiin Helsingin kirjamessuilla Töölö-lavalla torstaina 28.10.
Kilpailuraadin muodostivat tänä vuonna runoilija ja sanataideohjaaja Juho Kuusi, Annikin Runofestivaalin tuottaja Simo Ollila, opiskelija Deria Kurkan Kallion lukion KirjaKalliosta sekä raadin puheenjohtaja, runoilija Pauliina Haasjoki. Kilpailuun lähetettiin yhteensä 290 tekstiä.
Alla voittajat esittäytyvät ja voit lukea näytteet heidän kilpailutöistään.
Iiris Miettinen
Miksi kirjoitat juuri runoja? Mitä runous tyylilajina merkitsee sinulle?
Runous on minulle yhtä paljon musiikkia ja tanssia kuin se on kirjallisuutta. Taidan kirjoittaa runoja – tai tanssia niitä paperille – voidakseni tehdä kaikkia kolmea samanaikaisesti. Lisäksi runoja kirjoittamalla hapuilen sekä raivaan tilaa sellaisille olemisen muodoille, joiden ei juuri anneta kielessä näkyä tai kuulua. Etsin kieltä ja sitä kautta tilaa moninaisille sukupuolessa tai -puolissa olemisen tavoille, etsin keinoja kertoa yhdessäolosta muiden lajien kuin ihmisen kanssa. Runous on tapani rakastaa kielen rakoja ja vikoja.
Mikä hyvässä runoudessa tekee sinuun vaikutuksen? Mihin pyrit omissa runoissasi?
Rytmi. Liikutun runoista, jotka liikkuvat, joiden rytmi tarttuu minuun ja kuljettaa mukanaan. Minulle vaikuttava runo on usein herkkä, vimmainen, rehellinen itselleen. Sille on antauduttu. Runoilija on antanut runon tulla eikä ole kesyttänyt sitä tylsäksi. Rytmi ja kuunteleminen ovat myös oman kirjoittamiseni ytimessä. Rytmiin paneutumalla toivon voivani mm. häiriköidä järjestyksiä, aurata esiin leikkikenttiä, nauttia ja antaa nautintoa sekä murtaa vastakkainasetteluita.
Raati toteaa runoistasi näin: ”Tekstit lävistävä kehollisuus on samanaikaisesti haurasta ja voimakasta. Avain kehollisuuden tematiikkaan on kenties otsikossa ”Vallaantua”: voimaantuminen, valta, villiintyminen, laantuminen, kaikki sekaisin kielessä.”. Miten itse kuvailisit kehollisuuden teemojen merkitystä kirjoittamisessasi? Millaista on käsitellä materiaalista kehoa kielen ja runouden voimin?
Olen kyllästynyt kieli-keho tai mieli-keho vastakkainasetteluihin ja erotteluihin. En kirjoita kehollisuudesta. Kirjoitan kehossani ja kehollani ja siksi kehoni kuuluu ja tuntuu tekstissäni. Raati osuu naulankantaan mainitessaan “Vallaantua”-otsikon kertovan paljon: jos todella tahdon antaa kehoni “vallaantua”, minun on annettava sen olla läsnä kaikkialla elämässäni, siis myös runoissani.
Kirjoittamisen hetkellä en irtoa ruumiistani, vaan painaudun niin syvälle ja verevästi sen uumeniin kuin vain voin. On kyse herkistymisestä ja on kyse kolonialismista ja kapitalismista juontavan kehoja väheksyvän, rajoittavan, määrittelevän ja määräävän ajattelun purkamisesta. Kieli osuu kehoihin, koskettaa, satuttaa ja hellii kehoja. Kun suuntaamme kieltä toisiimme, suuntaamme sitä väistämättä toistemme kehoihin. Kirjoitan, koska olen kosketusta tunteva ja tarvitseva eläin ja kieli on yksi raajoistani.
Kesii liikaa kieltä. Ruuhka nielussa, leuoissa melu
sumu, roju, helisevä tajunta
TÄLLE TODELLE OLOLLE KATVEISSA puiden pulsseissa olo varpaissa, korsissa
Nälkä kielen ja kehon välissä?
kivun ja riemun tila se on
rako jossa raivo, valta, loputon särkyminen
hellä
minun monet huitovat runkoni jotka pysyvät pystyssä enemmän kuin osaan sanoa.
“
Anni Kaila
Miksi kirjoitat juuri runoja? Mitä runous tyylilajina merkitsee sinulle?
Olen aina lukenut ja kirjoittanut runoja, ja ison osan runorakkaudestani olen varmaankin perinyt äidiltäni ja isoäidiltäni. Olen kirjoittanut tai ainakin yrittänyt kirjoittaa myös proosaa useaan otteeseen, mutta tunnun aina palaavan takaisin runoihin. Runous on kielen liikettä, siinä on jotain ikuisesti kiehtovaa ja kutsuvaa. Runouden kautta on mahdollista käsitellä valtavia aiheita, aikakausia ja olemassaoloa ja toisaalta aivan pieniä liikahduksia ja yksityiskohtia ilman, että jotain tulee selitetyksi puhki, päätymättä mihinkään yksinkertaistettuun lopputulemaan.
Mikä hyvässä runoudessa tekee sinuun vaikutuksen? Mihin pyrit omissa runoissasi?
Vaikutun monenlaisista runoista ja pyrin lukemaan sekä uudempaa että vanhempaa runoutta. Usein minuun tekee vaikutuksen se, jos joku onnistuu käyttämään kieltä tavalla, jota en ole koskaan aiemmin edes ajatellut. Luen mielelläni runoja, jotka leikittelevät kielellä ja onnistuvat tavoittamaan jotain kielen takaista tai esikielellistä. Omissa runoissani kuvaan usein pieniä, yksityiskohtaisia ruumiillisia tapahtumia tai tuntemuksia ja pyrin samalla siihen, että jokin ydin ja tausta on aina havaittavissa ja ikään kuin kuultaa runojen läpi. Erilaiset aistiset ja osin synesteettiset kokemukset ja kuvat kiehtovat minua. Olen kiinnostunut myös luomaan teksteilläni laajempia kokonaisuuksia sekä nivomaan runoutta työhöni tanssi- ja esitystaiteilijana.
Raadin kommenteissa runoistasi sanotaan muun muassa näin: ”Kokoelma rakentaa yhteyttä kuolleen ja elävän, elottoman ja elollisen välille. Sekä kehoja että kosketeltavaa ainetta kuvataan hellästi.” Mikä sinua houkuttelee elottoman ja elollisen, luonnon ja ihmisen kaltaisten vastinparien välisten yhteyksien tutkimiseen runon keinoin?
Olen ammatiltani tanssitaiteilija ja olen aina ollut kiinnostunut ruumiista, sen eri kerrostumista, kummallisuuksista ja kokemuksellisuudesta. Koen myös että niin sanotusti elollisella ja elottomalla materialla on yhtä paljon yhteneväisyyksiä kuin eroavuuksiakin, että aineella on kyky ymmärtää ainetta jollakin tasolla. Vastinparien sijaan ajattelen tutkivani runoissani sitä, kuinka erilaiset ruumiit ja materiat vaikuttavat toisiinsa. Olen kiinnostunut myös muistista, jäljistä jotka meistä jäävät ja jotka jäävät meihin.
Kirjoitin kilpailukokoelman runot erikoisessa tilanteessa, jonkinlaisessa puristuneessa ja käpertyneessä tilassa. Puolisoni odotti sydänleikkausta, ja koronan takia olimme useita kuukausia täysin eristyksissä muista ihmisistä. Samaan aikaan Etelä-Suomessa oli pitkästä aikaa kylmä ja luminen talvi, ja aloin myös tyhjentää äitini asuntoa. Lumi, tavarat, hiljaisuus ja pöly tuntuivat eristävän entisestään kaikesta ympäröivästä. Ajattelin paljon muistia ja menetystä, kovia asioita joiden ympäriltä pehmeät asiat kuluvat ja murskautuvat pois, ja myös sanoja jotka tulisivat talvien mukana menetetyiksi, sanoja lumelle ja jäälle, sitä miten menetys tulee kielen mukana materiaaliseksi. Runoissa on surua ja rakkautta. En kuitenkaan ajattele käsitteleväni surua ja rakkautta aiheina – ne vain ovat, ne tulevat runoihin aina.
“ Sormenjäljet ilmestyvät sivujen reunoihin, puiden haarautuvat oksat.
Peukalon päättyvä kohouma, saari nuolaistessa hilseilevää savea, ihohuokosten suolaa.
Paperin läpi kuultaa toinen paperi johon on kerätty jonkinlaista kirjoitusta: ennen tunnistamista kirjaimet muistuttavat eläimen jälkiä ne muistuttavat ruumista lumen alla joka voisi olla kone tai pensasaita ne muistuttavat luita sanojen muodossa ne muistuttavat
“
Saana Erkkilä
Miksi kirjoitat juuri runoja? Mitä runous tyylilajina merkitsee sinulle?
Olen aina lähestynyt runoutta hyvin erityisellä mielenkiinnolla ja rakkaudella. Runous tuntuu minulle kaikkein luonnollisimmalta tyylilajilta sekä lukijana, että kirjoittajana.
Mikä hyvässä runoudessa tekee sinuun vaikutuksen? Mihin pyrit omissa runoissasi?
Jokin aura, puheen- tai musiikinkaltaisuus, näyt. Pyrin omissa runoissani samaan.
Raati kuvailee tekstiäsi muun muassa näin: ”lukiessa jää miettimään mikä on tämä paikka tai kuka tulkitsee todellisuutta näin.” Osaatko ottaa kantaa näihin kysymyksiin – millaisesta paikasta ”todellisuuden tulkinnat” runoissasi syntyvät? Mistä saat inspiraatiota ja millainen kirjoitusprosessisi on?
Kirjoitan oman sisäisen lauluni kanssa, eniten saan inspiraatiota musiikista ja koen runouden syntyvän samassa paikassa musiikin kanssa. Yksi osa kilpailuteksteistäni oli kirjoitettu ajatellen tähtitieteilijää havainnoimassa yötaivaan valtavaa kokonaisuutta, asuttuani jonkin aikaa lähellä erästä tähtitornia tämä aihe tuli runoihin. Muiden runojen kohdalla kyseessä voi olla esimerkiksi jokin näky tai musiikissa syntynyt paikka.
“
Lumi oli hänen sylinsä ja valui metsänvihreällä rintakehällä mustassa puunpimeydessä kivien ja ajanmittaamisen alle, siellä olivat hänen valmiutensa pystyyn kohotetut seipäät miekat sukset rivissä vajaa vasten, puu rasahteli hänen vajavaisuuksiaan, yöllä ei ollut ymmärrystä hengittää se tiesi vain käpertyä itseensä, taitella ihmiset pienempään tilaan he luulivat olevansa parkkihallissa, he lakkasivat aistimasta kävelymusiikkia sen katedraaleja, ilmapiirustuksia.
“
Carlos Lievonen
Miksi kirjoitat juuri runoja? Mitä runous tyylilajina merkitsee sinulle?
Kirjoitan runoja, koska niissä voi kokeilla asioita, joita proosa ei kestä. Runous sallii yhtäältä kirurgisen tarkkuuden ja toisaalta täydellisen ilmaisuun eksymisen. Runous on ainutlaatuinen taidemuoto, vaikka ja koska sen rajat laajenevat jatkuvasti, vältellen tarkkaa määrittelyä. Runouden ajatellaan olevan kuollut, koska se on nykyään niin elävää, että sen on vaikutettava kulissien takaa. Uskon Leevi Lehdon kuuluun mottoon ”Mikään mikä kiinnostaa syntyessään yli seitsemää ihmistä, ei voi muuttaa joukkojen tietoisuutta.” Toivon siis, etteivät kollaasini kiinnosta enää ketään raadin niitä kohtaan osoittaman kiinnostuksen lisäksi.
Mikä hyvässä runoudessa tekee sinuun vaikutuksen? Mihin pyrit omissa runoissasi?
Hyvä runo on sellainen, jolla on jotain sanottavaa, mutta se saa vasta lukijan haluamaan sanoa tuon sanottavan hämmennyksensä lomasta. Hyvä runo on myös kielellisesti taitava ja kaunis. En voi pyrkiä muuhun kuin siihen, mikä tekee itseeni vaikutuksen.
Raati kirjoittaa runoistasi, että ”visuaalinen ilme tuo mieleen punk- ja pienlehtiestetiikan” ja ”runosarja on kuin älykäs puuhakirja, kokoelma harkittua sekoilua”. Kerro hiukan visuaalisesta runoudesta – millainen prosessi kilpailutyösi luominen oli, mistä olet saanut inspiraatiota kollaasitekniikkaan, ja millaisia mahdollisuuksia tekniikka mielestäsi tuo verrattuna tekstimuotoiseen työskentelyyn?
Yritän kollaaseillani etsiä vanhalle tekniikalle uutta ilmaisuvoimaa tarkastelemalla erityisesti tekstin ja kuvan suhdetta. Pyrkimyksenäni on ollut ”poikkitaiteellisuuden” sijaan pyrkiä kuvan ja tekstin erottamattomaan synteesiin ja kaivaa runojen visuaalisuudesta esiin eräänlainen kuvan poetiikka. Lisäksi olen halunnut tutkia kuvien ja kielen suhdetta käsitteisiin, mielikuviin ja ajatteluun. Eniten minua on inspiroitunut monipuolinen lähdemateriaali, joka olisi selvästi viettänyt seuraavan elämänvaiheensa kaatopaikalla, mikäli en olisi pelastanut sitä silvottavaksi. Esimerkiksi vanhentuneiden oppikirjojen leikkely luo aivan uudenlaisen suhteen paperisaasteeseen, painettuun sanaan, ja digitaalisen materiaalisuuteen. Lähdemateriaalin käyttö sallii myös lukijan vieraannuttamisen tekstin ja kuvan arjesta, sekä tuttujen diskurssien uudelleenarvioinnin.
Paikka: Astoria, Iso-Roobertinkatu 14, 00120 Helsinki Aika: 4.12. klo 19 Ennakkoliput myynnissä edullisemmin 3.12. klo 16 saakka: https://ilmoittaudu.nuorenvoimanliitto.fi/nvl100 Ovelta ostettaessa lipunhinta on 25 € + palvelumaksu. Jos haluat, voit ostaa myös tukilipun tapahtumaan hintaan 40 € yllä olevan linkin kautta. Lipulla tuet NVL:n toimintaa ja vastikkeeksi saat Nuori Voima -lehden numeron paikan päältä.
Päivitys 12.11.: tapahtumassa on käytössä koronapassi. Varaathan siis mukaan koronapassin ja henkilöllisyystodistuksen. Lataathan koronapassin etukäteen puhelimeesi Omakannasta:www.kanta.fi/koronapassi Narikka 3€
Tervetuloa vuosisadan bileisiin! Ohjelmassa nähdään NVL:stä ja Nuoresta Voimasta tuttuja hahmoja vuosien varrelta – ohjelmassa nähdään Monika Fagerholmin juhlapuhe satavuotiaalle liitolle, runoilija Peter Mickwitz, kirjailija Anja SnellmanAnna Tuluston ja Aleksis Salusjärven haastattelussa, yhteisesitys Pauliina Haasjoelta, Stina Saarelta ja Taneli Viljaselta, runoelmapoppari Lyyti sekä entisistä ja nykyisistä hallituksen jäsenistä koostuva bändi Pientä jälkipyykkiä, jossa vaikuttavat Marjo Niemi, Matti Kangaskoski ja Eeva Turunen! Menoa tahdittaa myös Samuel Abaijon, eli DJ Moonhead, ja luvassa onkin myös tanssilattialla pyörähtelyä!
Tarkempi aikataulu: Juontajat: Anna Tulusto ja Aleksis Salusjärvi
19.10 Peter Mickwitz, runoja 19.20 Monika Fagerholm, juhlapuhe 19.40 Anja Snellman, muistoja tauko, DJ Moonhead
Marraskuussa käynnistyy Nuoren Voiman Liiton satavuotista historiaa tutkiva luentosarja Sata vuotta nuorta voimaa! Suomalaisen kirjallisuuden kuohuihin sukeltavat luentopäivät pidetään 5.11., 19.11., 26.11. ja 3.12. klo 12 alkaen ja ovat nähtävillä ilmaiseksi verkon välityksellä. Luentosarja toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden ja yleisen kirjallisuustieteen oppiaineiden kanssa.
Voit seurata luentoja etänä. Zoom-linkki luennoille:
5.11. klo 12-16.40 Keskustakirjasto Oodissa kuullaan avausluentona kirjailija Matti Kangaskosken ”Ei savua ilman tulta — miten yhteisö luo uutta”. Lisäksi professori Risto Turunen luennoi NVL:stä suomalaisen modernismin kehtona, sekä lisäksi Päivi Koivisto haastattelee Anja Snellmania Nuoren Voiman Liiton toiminnasta 70- ja 80-luvuilla.
19.11. klo 12-15.15 Metsätalon salissa kuullaan emeritusprofessori H.K. Riikosen luento Olavi Paavolaisesta, Kati Launiksen luento Tulenkantajien ja koskenniemeläisten suhteesta ja NVL:stä 20-30-luvuilla nähtynä koskenniemeläisiin kuuluneiden Hiiskun sisarten kautta. Lisäksi runoilija, kääntäjä ja tutkija Pauli Tapio pitää luennon Martti Haaviosta, P. Mustapäästä ja Nuoren Voiman Liitosta. Luennolle voi osallistua vain etäyhteydellä.
26.11. klo 12-15.15 Metsätalon salissa kuullaan emeritusprofessori Jyrki Nummen luento suomalaisen ja ranskalaisen kirjallisuuden yhteyksistä, väitöskirjatutkija Reeta Holopaisen luento 1950-luvun runouskeskustelusta sekä yliopistonlehtori Anna Hollstenin luento NVL:n kuohuvasta 60-luvusta. Luennolle voi osallistua vain etäyhteydellä.
3.12. klo 12-16.40 Oodin Maijansalissa kuullaan kirjallisuustieteen dosentin Teemu Ikosen luento tradition merkityksestä NVL:lle ennen ja nyt, tutkija Sanna Nyqvistin luento Nuori Voima -lehdestä kirjallisuuskritiikin kehittäjänä, kirjailija Laura Lindstedtin ja Eino Santasen luento 2000-luvun kokeellisuudesta ja runon ja proosan murroksesta sekä kirjan ulkopuolisesta kirjallisuudesta. Lisäksi tutkija Vesa Haapala haastattelee Helena Sinervoa toiseuden ilmiöistä 1990-luvulla
Kaikki luennot tarkempine otsikoineen:
5.11.
Maijansali, Oodi
Klo 12.00-12.10 Avaus (Reetta Pekkanen & Johanna Osváth) Klo 12.10-13.00 Matti Kangaskoski: Ei savua ilman tulta — miten yhteisö luo uutta Klo 13.00-13.15 Keskustelu Klo 13.15-13.30 TAUKO / Keskustelu jatkuu Klo 13.30-14.15 Risto Turunen: Nuoren Voiman Liitto – Suomalaisen modernismin kehto? Klo 14.15-14.30 Keskustelu Klo 14.30-15.00 TAUKO Klo 15.00-15.45 Päivi Koivisto: Myrskyä ja Kiimaa. Anja Kauranen-Snellmanin muistoja NVL:n toiminnasta. Klo 15.45-15.55 Keskustelu Klo 15.55-16.00 Lopetuspuheenvuoro
19.11. Metsätalo, etäyhteydellä Klo 12.05 H.K. Riikonen: Olavi Paavolaisen tie Kivennavan taiteilijaseurasta Nuoren Voiman Liittoon Klo 13.05 Kati Launis: Hiiskun sisaret ja NVL 20-30-luvuilla – tulenkantajat ja koskenniemeläiset Klo 14.10 Pauli Tapio: Martti Haavio, P. Mustapää ja Nuoren Voiman Liitto
26.11. Metsätalo, etäyhteydellä Klo 12.05 Jyrki Nummi: Ranska ja Suomen kirjallisuus. Yhteyksiä ja kerrostumia. Klo 13.05 Reeta Holopainen: Näkökulmia 1950-luvun runouskeskusteluun Klo 14.10 Anna Hollsten: Nuoren Voiman Liiton kuohuva 1960-luku
3.12. Maijansali, Oodi Klo 12.05 Teemu Ikonen: ”Taide on lyöty teoriojen, käsitteiden kahleisiin: vapauttakaa se!” Tradition merkityksestä NVL:lle 100 vuotta sitten ja nyt Klo 13.05 Laura Lindstedt ja Eino Santanen: ∞ Mouto / Muotö / Muuto / Mootu / Motou / Outom / Utoom / Tuomo / Toomu / Tmuoo ∞ Laura Lindstedt ja Eino Santanen keskustelevat 2000-luvun kokeellisuudesta, runon ja proosan murroksesta sekä kirjan ulkopuolisesta kirjallisuudesta Klo 14.20 Sanna Nyqvist: Nuori Voima kirjallisuuskritiikin kehittäjänä Klo 15.20 Vesa Haapala: Toiseuden ilmiöitä 1990-luvulla – Helena Sinervon haastattelu