Residenssi

Villa Sarkia on Sysmän keskustassa sijaitseva residenssi kirjailijoille, kääntäjille ja työryhmille. Residenssihausta vastaa Nuoren Voiman Liitto, ja Villa Sarkian ylläpidosta puolestaan Sysmän kunta. Residenssi on tarkoitettu ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille. Residenssiin voi hakea kielestä, kansalaisuudesta tai työn genrestä riippumatta.

Villa Sarkiasta voi hakea residenssipaikkaa 1-2 kuukauden ajaksi. Residenssissä asuminen on valituille kirjailijoille maksutonta. Nuoren Voiman Liitto kerää vuonna 2024 valituilta residenssivierailta rekisteröitymismaksun. Maksun suuruus on 100 €.

Sysmä sijaitsee järvimaisemien ja metsien välittömässä läheisyydessä Päijät-Hämeessä. Residenssissä on kolme huonetta, joista kaksi on yhden hengen huoneita ja yksi kahden hengen huone. Yhteisiin tiloihin lukeutuvat olohuone, sauna sekä suuri pihamaa. Samanaikaisesti residenssissä voi työskennellä 3-4 kirjailijaa tai kääntäjää. Paikan päällä ei ole vakituista henkilökuntaa.

Villa Sarkian osoite on Myllymäentie 1, 19700 Sysmä. Villa Sarkiaan on noin puolen kilometrin matka Matkahuollon pysäkiltä ja kävelymatkan päässä on niin kauppa kuin kirjastokin.

Huom! Liikennöinti Sysmään on heikentynyt syyskuusta 2023 alkaen, tarkista linja-autojen päivitetyt aikataulut osoitteesta https://www.matkahuolto.fi/. Lahti-Sysmä -linjaa ei ajeta lauantaisin.

Haku vuodelle 2024

Kevään residenssijaksot sijoittuvat ajalle 1.2.-28.6.2024 ja syksyn jaksot ajalle 1.8.-31.12.2024. Yksilöhakijoille on tarjolla 1-2 kuukautta kestäviä työskentelyjaksoja. Työryhmät voivat hakea kesäkuulle myös lyhyempää työskentelyjaksoa. Tammikuu on varattu NVL:n yhteistyötahoille. Aiempi julkaistu teos ei ole vaatimuksena, mutta valinnassa painotetaan kattavasti esiteltyä työsuunnitelmaa.

Villa Sarkia on puinen huvila vuosisadan vaihteesta ja se sijaitsee rauhallisessa ympäristössä Sysmän keskustassa. Residenssissä on kolme kirjailijahuonetta sekä yleiset, yhteiset tilat: eteinen, keittiö, kylpyhuone, sauna, olohuone ja sali sekä suuri piha. Residenssihausta vastaa Nuoren Voiman Liitto ja Villa Sarkian ylläpidosta puolestaan Sysmän kunta. Taiteen edistämiskeskus tukee Villa Sarkiaa.

Residenssivierailta ei peritä residenssivuokraa, mutta jokaiselta valitulta vierailta aletaan periä helmikuusta 2024 alkaen rekisteröitymismaksu. Maksu on 100 €. Valituille kirjailijoille tarjotaan lakanat, pyyhkeet ja siivouspalvelu talon puolesta. Asukkaat osallistuvat residenssijaksonsa aikana yhteen vapaavalintaiseen yhteisöpalvelukseen, joka voi olla esiintyminen, työpaja, kouluvierailu tai muu sopiva aktiviteetti Sysmässä. Vierailun päätteeksi vieras kirjoittaa vapaamuotoisen raportin, jota voidaan hyödyntää residenssin markkinoinnissa. NVL ei vastaa asukkaiden matkakuluista tai muista henkilökohtaisista kuluista.

Villa Sarkiasta voi hakea residenssipaikkaa sähköisesti tällä lomakkeella 1.11. – 30.11.2023 välisenä aikana. Hakemukseen liitetään (pdf-muodossa):

• työsuunnitelma
  • ansioluettelo
  • tekstinäyte suomeksi tai englanniksi
  • mahdolliset suosituskirjeet

Ilmoittaudu-valinta käynnistää lomakkeen täytön, joka on tehtävä puolen tunnin sisällä avautumisesta. Suosittelemme hakijoille tutustumista lomakkeen tietoihin ennen lomakkeen varsinaista täyttöä. Liitteet on hyvä valmistella etukäteen. Hakemusta voi myös täydentää ja muokata hakuajan puitteissa sähköpostitse tulevan linkin kautta.

Päätöksistä ilmoitetaan hakijoille henkilökohtaisesti 13.12.2023 mennessä. Valitettavasti emme voi kommentoida päätöksiä. Peruutuspaikoista ilmoitetaan erikseen Nuoren Voiman Liiton uutiskirjeissä ja nettisivuilla. Lisätietoja residenssistä NVL:n vs. toiminnanjohtajalta Saara Tammiselta ja osoitteesta villasarkia@nvl.fi

Tulitko valituksi? Ilmoita Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtajalle kahden viikon kuluessa, otatko paikan vastaan. Saat sähköpostitse ohjeistuksen tarkemmista yksityiskohdista, kuten avainten hakemisesta sekä allekirjoitettavista sopimuksista. Residenssiasukkaalle toimitetaan rekisteröitymisen maksuohjeet, infopaketti Sysmään saapumisesta ja residenssissä oleskelusta.

Mahdollisia peruuntuneita residenssijaksoja voi hakea myöhemmin uudelleen; niistä ilmoitetaan NVL:n verkkosivuilla ja uutiskirjeissämme.

Villa Sarkiassa sijainti ja luonnon läheisyys takaavat työrauhan. Vieras voi tutustua ajankohdasta ja kiinnostuksestaan riippuen vaikkapa rautakautiseen kalmistoon, sysmäläiseen sahtiin ja Ohrasaaren ulkoilureitteihin. Vieraskirjaan jätetyt tervehdykset kertovat muun muassa hiljaisuuden ja luontoon sulautumisen kokemuksista.

Villa Sarkian tuottamia tekstejä löytyy täältä: https://villasarkia.wordpress.com/

Tervetuloa Villa Sarkiaan!