Residenssi

Villa Sarkia on Sysmän keskustassa sijaitseva residenssi kirjailijoille, kääntäjille ja työryhmille. Residenssihausta vastaa Nuoren Voiman Liitto, ja Villa Sarkian ylläpidosta puolestaan Sysmän kunta. Residenssi on tarkoitettu ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille. Kansallisuudellasi tai äidinkielelläsi ei ole väliä.

Villa Sarkiasta voi hakea residenssipaikkaa 1-3 kuukauden ajaksi. Residenssissä asuminen on paikan saaneelle ilmaista. Vastikkeeksi jokainen asukas sitoutuu esiintymään päiväkodissa, koulussa, kirjastossa tai muussa tilaisuudessa kerran oleskelunsa aikana. Valitettavasti emme voi korvata matka- tai ruokailukuluja.

Residenssissä on kolme huonetta, joista kaksi on yhden hengen huoneita ja yksi kahden hengen huone. Yhteisiin tiloihin lukeutuvat olohuone, sauna sekä suuri pihamaa. Samanaikaisesti residenssissä voi työskennellä 3-4 kirjailijaa tai kääntäjää. Paikan päällä ei ole vakituista henkilökuntaa.

Villa Sarkian osoite on Myllymäentie 1, 19700 Sysmä. Villa Sarkiaan on noin puolen kilometrin matka Matkahuollon pysäkiltä ja kävelymatkan päässä on niin kauppa kuin kirjastokin. Bussiyhteydet Sysmään löydät Matkahuollon sivuilta.

Hakeminen

Hakuaika syyskaudelle (1.8.-31.12.) päättyy 30.4. ja kevätkaudelle (1.1.-30.6.) 31.10. Residenssipaikkaa haetaan täyttämällä hakulomake suomeksi tai englanniksi, ja liittämällä mukaan enintään kolmen liuskan mittainen työsuunnitelma, CV ja mahdolliset suositukset. Hakulomake täytettävänä pdf:nä täällä ja word-dokumenttina täällä.

Lähetä lomake ja liitteet osoitteeseenlaura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi. Valinnat tekee Nuoren Voiman Liiton hallitus. Peruuntuneita tai täyttämättä jääneitä residenssipaikkoja voi tiedustella NVL:n toimistolta.

Tulitko valituksi? Saat sähköpostitse ohjeistuksen tarkemmista yksityiskohdista, kuten avainten hakemisesta sekä allekirjoitettavista sopimuksista. Ilmoita Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtajalle kahden viikon kuluessa, otatko paikan vastaan. Residenssiasukkaalle toimitetaan infopaketti Sysmään saapumisesta ja residenssissä oleskelusta.

Villa Sarkiassa sijainti ja luonnon läheisyys takaavat työrauhan. Vieras voi tutustua ajankohdasta ja kiinnostuksestaan riippuen vaikkapa rautakautiseen kalmistoon, sysmäläiseen sahtiin ja Ohrasaaren ulkoilureitteihin. Vieraskirjaan jätetyt tervehdykset kertovat muun muassa hiljaisuuden ja luontoon sulautumisen kokemuksista.  Toukokuussa 2017 eräs kirjailija kirjoitti vieraskirjaan: ”Alan kehittää juonta. Se, minkä tuli olla loppu, onkin yhtäkkiä alku.” Sarkian rauhassa hän kyseli henkilöhahmoiltaan kysymyksiä, ja kun hän suuntasi Sarkiasta kotiin, käsikirjoituksessa oli kaksi uutta hahmoa.

Villa Sarkian kuulumisia voit seurata blogissa: https://villasarkia.wordpress.com/

Tervetuloa Villa Sarkiaan!