Residenssi

Villa Sarkia on Sysmän keskustassa sijaitseva residenssi kirjailijoille, kääntäjille ja työryhmille. Residenssihausta vastaa Nuoren Voiman Liitto, ja Villa Sarkian ylläpidosta puolestaan Sysmän kunta. Residenssi on tarkoitettu ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille. Kansallisuudellasi tai äidinkielelläsi ei ole väliä.

Villa Sarkiasta voi hakea residenssipaikkaa 1-2 kuukauden ajaksi. Residenssissä asuminen on paikan saaneelle ilmaista. Vastikkeeksi jokainen asukas sitoutuu esiintymään päiväkodissa, koulussa, kirjastossa tai muussa tilaisuudessa kerran oleskelunsa aikana. Valitettavasti emme voi korvata matka- tai ruokailukuluja.

Residenssissä on kolme huonetta, joista kaksi on yhden hengen huoneita ja yksi kahden hengen huone. Yhteisiin tiloihin lukeutuvat olohuone, sauna sekä suuri pihamaa. Samanaikaisesti residenssissä voi työskennellä 3-4 kirjailijaa tai kääntäjää. Paikan päällä ei ole vakituista henkilökuntaa.

Villa Sarkian osoite on Myllymäentie 1, 19700 Sysmä. Villa Sarkiaan on noin puolen kilometrin matka Matkahuollon pysäkiltä ja kävelymatkan päässä on niin kauppa kuin kirjastokin. Bussiyhteydet Sysmään löydät Matkahuollon sivuilta.

Hakeminen

Villa Sarkia on Sysmän keskustassa sijaitseva kansainvälinen residenssi kirjailijoille, käsikirjoittajille, kääntäjille ja työryhmille. Residenssi on tarkoitettu ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille. Residenssiin voi hakea kielestä, kansalaisuudesta tai työn genrestä riippumatta. Aiempi julkaistu teos ei ole valintavaatimuksena.

Hakea voi maksimissaan kahden kuukauden jaksoille. Kevään residenssijaksot sijoittuvat ajalle 1.1.-30.6.2022 ja syksyn jaksot ajalle 1.8.-31.12.2022. Residenssissä asuminen on valituille kirjailijoille maksutonta. Asukkaat osallistuvat residenssijaksonsa aikana yhteen vapaavalintaiseen yhteisöpalvelukseen, joka voi olla esiintyminen, työpaja, kouluvierailu tai muu sopiva aktiviteetti. NVL ei vastaa asukkaiden matkakuluista tai muista henkilökohtaisista kuluista.

Villa Sarkia on puinen huvila vuosisadan vaihteesta ja se sijaitsee rauhallisessa ympäristössä Sysmän keskustassa. Residenssissä on kolme kirjailijahuonetta sekä yleiset, yhteiset tilat: eteinen, keittiö, kylpyhuone, sauna, olohuone ja sali sekä suuri piha. Residenssihausta vastaa Nuoren Voiman Liitto ja Villa Sarkian ylläpidosta puolestaan Sysmän kunta. Aiempien vieraiden kirjoituksia voi lukea täältä:  https://villasarkia.wordpress.com/

Villa Sarkiasta voi hakea residenssipaikkaa sähköisesti tällä hakulomakkeella 31.10.2021 mennessä. Hakulomakkeen löydät täältä: Hakemukseen liitetään pdf-muotoiset työsuunnitelma, ansioluettelo, tekstinäyte suomeksi tai englanniksi sekä mahdolliset suosituskirjeet. Halutessasi voit katsoa ensin lomakkeen tiedot ja täyttää lomakkeen vasta myöhemmin. Esimerkiksi liitteet kannattaa valmistella etukäteen. Vastauksia voi myös täydentää ja muokata hakuajan puitteissa sähköpostitse tulevan linkin kautta.

Valinnat tekee Nuoren Voiman Liiton hallitus. Päätöksistä ilmoitetaan hakijoille henkilökohtaisesti 15.11.2021 mennessä. Valitettavasti emme voi kommentoida päätöksiä. Peruutuspaikoista ilmoitetaan erikseen Nuoren Voiman Liiton uutiskirjeissä ja nettisivuilla. Lisätietoja residenssistä: laura.serkosalo@nvl.fi.

Tulitko valituksi? Saat sähköpostitse ohjeistuksen tarkemmista yksityiskohdista, kuten avainten hakemisesta sekä allekirjoitettavista sopimuksista. Ilmoita Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtajalle kahden viikon kuluessa, otatko paikan vastaan. Residenssiasukkaalle toimitetaan infopaketti Sysmään saapumisesta ja residenssissä oleskelusta.

Villa Sarkiassa sijainti ja luonnon läheisyys takaavat työrauhan. Vieras voi tutustua ajankohdasta ja kiinnostuksestaan riippuen vaikkapa rautakautiseen kalmistoon, sysmäläiseen sahtiin ja Ohrasaaren ulkoilureitteihin. Vieraskirjaan jätetyt tervehdykset kertovat muun muassa hiljaisuuden ja luontoon sulautumisen kokemuksista.  Toukokuussa 2017 eräs kirjailija kirjoitti vieraskirjaan: ”Alan kehittää juonta. Se, minkä tuli olla loppu, onkin yhtäkkiä alku.” Sarkian rauhassa hän kyseli henkilöhahmoiltaan kysymyksiä, ja kun hän suuntasi Sarkiasta kotiin, käsikirjoituksessa oli kaksi uutta hahmoa.

Villa Sarkian kuulumisia voit seurata blogissa: https://villasarkia.wordpress.com/

Tervetuloa Villa Sarkiaan!