Murhaballadi-teemainen Nuori/Voima-klubi 21.10.

Lokakuun täyteläistä pimeyttä halkoo Murhaballadi-teemainen Nuori/Voima-klubi Suvilahden TBA:lla 21.10 klo 19 alkaen.

Klubin aluksi nähdään dramaturgi ja kirjailija Ilja Lehtisen esitys Arkkiveisu sekä käydään siihen liittyvä keskustelu. Lisäksi illassa kuullaan Murhaballadi-aiheinen keskustelu laululyriikasta. Keskustelemassa ovat muusikko Lydia Lehtola ja kirjailija Riikka Pelo. Runojaan esittää kirjoittaja Veera Koivaara. Illan lopuksi nähdään muusikko Liila Jokelinin keikka!

Liput NVL:n jäsenille 10 euroa ja muille 12 euroa. Liput ovelta klo 18.30 alkaen tai ennakkoon. Klubin turvallinen yleisömäärä on 100 ja ennakkolippuja on myynnissä 80.
Tapahtuma striimataan NVL:n FB Liveen sekä klubin FB-tapahtumaan.
Lisätietoja ennakkoilmoittautumisesta ja tapahtuman tarkasta aikataulusta lähempänä tapahtumaa.

Tervetuloa!

Ohjeita turvalliseen osallistumiseen

1. Ethän tule kipeänä tai vähääkään oireisena tapahtumaan. Ethän myöskään tule paikalle, jos olet koronaviruksen altistusketjussa. Tapahtuma striimataan ja voit seurata sitä myös etänä.
  2. Jos olet riskiryhmää, harkitse vielä osallistumista. Riskiryhmien osallistumista yleisötapahtumiin ei suositella.
  3. Pidä vähintään metrin etäisyys muihin. Kiinnitäthän huomiota turvaväleihin myös tilanteissa, joissa syntyy jonoa. Vältä pintojen turhaa koskettelua.
  4. Jos yskit tai aivastat, yskäise nenäliinaan tai hihaan. Heitä nenäliina roskiin. Pese sen jälkeen kädet tai käytä käsidesiä.
  5. Pese käsiä ja käytä paikan päällä olevaa käsidesiä.

Lisäksi siivousta on tehostettu tapahtumapaikalla. Klubille otetaan tavallista vähemmän ihmisiä, jotta turvavälit voidaan säilyttää.

Klubille on mahdollista varata paikka tai ostaa lippu ennakkoon. Suosittelemme ostamaan lipun ennakkoon jonottamisen välttämiseksi ja paikkansa varmistamiseksi. Paikkoja on kuitenkin vapaana myös ovella.

Samalla keräämme vapaaehtoisuuteen perustuen osallistujien yhteystiedot, joiden avulla mahdollisen altistustilanteen tapahtuessa viranomaiset voivat olla nopeasti yhteydessä. Tiedot välitetään viranomaisille tarvittaessa eikä niitä käytetä muuhun tarkoitukseen.

Nuori Voima -lehden livelähetykset Instagramissa perjantaisin toukokuussa

Nuori Voima -lehden uusin Magia-teemainen numero on ilmestynyt. Sen kunniaksi lehti lähettää kolme livelähetystä Instagramissa tilillä @nuorivoima. Uudet lähetykset ovat katsottavissa perjantaina iltapäivisin ja esityksiä voi myös käydä katsomassa myöhemmin. Lähetykset korvaavat toukokuulle kaavaillun Nuori/Voima -klubin sisältöjä.

Lähetyksissä kuullaan ja nähdään seuraavat esitykset:

15.5. Riikka Ala-Hakula lukee ääneen esseensä ”Mytologioita 2020: Pandemia & Juhlat”

22.5. Sini Silveri: runoja Viikon runoilija -sarjasta

29.5. Katja Raunio lukee ääneen esseensä ”Yllättävä tapahtuma vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteesi”

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan!

Lehden ajankohtaisia artikkeleita ja arvosteluita löydät osoitteesta www.nuorivoima.fi

Lehden voi myös tilata täältä: https://nuorivoima.fi/tilaa

Tapahtumia peruttu koronavirusepidemian takia

Ajantasainen tieto NVL:n tapahtumista ja kirjoittajakoulutuksesta. Päivitetty 24.3. ja 21.4.

Huomioithan, että myös NVL:n toimisto on toistaiseksi suljettuna. Työntekijät ovat etäyhteyksien avulla töissä, ja kaikki tavoitat puhelimitse tai sähköpostitse. Yhteystiedot täällä

Tapahtumat:

– 13.3. Nuori Voima -klubi Kansallisteatterilla: peruttu

– 17.3. Poetry Jam Siltasessa: peruttu

– 19.3. Runon paikka -seminaari Yliopistolla: peruttu

– Nykyaika 4.4.: siirretään syksylle 2020, uusi päivämäärä 10.10.

– Haluatko kirjailijaksi Työväenopistolla 18.4.: siirretään syksylle 2020

– Koettelevan kirjallisuuden klubi Kansallisteatterilla 29.4. Siirretään myöhempään ajankohtaan.

– 7.5. Nuori Voima -klubi Kansallisteatterilla: peruttu. Tapahtuma pyritään järjestämään striimattuna.

-13.5. Esseesalonki. Peruttu, siirretään myöhempään ajankohtaan.

Kirjoittajakoulutus

– Villa Sarkian vieraat: residenssi on kevään osalta suljettuna toistaiseksi. Olemme yhteydessä residenssivieraisiin.

– kurssit ja ryhmät: Helsingin pormestarin tiedotustilaisuuden mukaan perutaan kaikki kaupungin järjestämä harrastustoiminta. Tällä on vaikutuksia myös Sanapajoihin Stoassa ja Vuotalolla eli ne perutaan toistaiseksi. Muut ryhmät järjestetään etäyhteyden avulla tai siirretään myöhemmäksi. Olemme yhteydessä kaikkiin kurssilaisiin.

Sanapajojen harjoituksia Instagramissa tilillä @nuorenvoimanliitto.

PERUTTU: Seminaari nykyrunoudesta Helsingin yliopistolla 19.3.

Aika: koronaepidemian vuoksi tapahtuma siirretään. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Paikka: Fabianinkatu 33, sali 12 (yliopiston päärakennus, 3. kerros)

Nykyrunouden toimijat ja kirjallisuudentutkijat kohtaavat Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden oppiaineen seminaarissa ”Runon paikka: esitys tila ja yhteisö”. Tilaisuus on jatkoa syyskuussa 2019 järjestetylle Luonto ja luonnoton -seminaarille. Vapaa pääsy!

Ohjelma:

10:30–11:00 Siru Kainulainen: Rytmi ja lukemisen toiminta

11:00–11:30 Lydia Lehtola: Runoelmapop ja merkitykset soivassa tekstissä

11:30–12:00 Hanna Yli-Tepsa (Rauhatäti): Rap- ja sanataidetyöpajat luovan kirjoittamisen välineenä

LOUNAS

13:15–13:45 Tommi Parkko: Runouden kääntämisestä ja julkaisemisesta: Tapaus T. S. Eliot

13.45–14:15 Kimmo Räntilä: Suomentajan ääni vai alkuteoksen ääni? Maaninen Robert Lowell suomennettavana

14:30–15:00 Vesa Haapala: Paikan kirjoittamat runot

15:00–15:30 Essi Ruuskanen: Runo, paikka ja kaupunkitaide

Tilaisuuden järjestää Helsingin yliopiston kotimainen kirjallisuus yhteistyössä Aulimaija Viljasen rahaston (Suomen Kulttuurirahasto) ja Nuoren Voiman Liiton kanssa.

Lisätietoja: Vesa Haapala (vesa.haapala@helsinki.fi)

Katja Seutu (katja.seutu@helsinki.fi)

Pauli Tapio (pauli.tapio@helsinki.fi)

PERUTTU Poetry Jam -klubin 17.3. teemana keho

13.3.2020 Tapahtuma on peruttu, siirretään myöhempään ajankohtaan.

Poetry Jam tulee taas! Tällä kertaa teemana on Keho, ja sitä manifestoivat illan kolme upeaa esiintyjää Sanni Purhonen, Pehmee ja kantaesitys Sooma, josta vastaavat lavarunoilijat Elsa Tölli ja Veera Milja. Levyjä soittaa DJ Berghollm. Jameilla on myös Keho-teemainen kuratoitu Open Mic -osuus, johon valitaan viisi runoilijaa. Mikäli haluat hakea Open Micciin, laita sähköpostia tuottaja Hanna Rentolalle (hanna.rentola@gmail.com) ja kerro millaisen runon haluaisit esittää. Runosi saa olla mitaltaan max 5 minuuttia.

Tapahtumassa noudatetaan turvallisemman tilan sääntöjä, jotka löytyvät HPC:n nettisivuilta: https://www.helsinkipoetryconnection.fi/hpcn-turvallisemman-tilan-periaatteet-safer-space-guidelines-of-hpc/ Emme hyväksy rasistista tai vähemmistöjä herjaavaa sisältöä. Siltasen tilat ovat esteettömiä ja sisäänkäynti tapahtuu ramppia pitkin Hämeentieltä. Tapahtuman tuottavat Helsinki Poetry Connectionin aktiivit Hanna Rentola ja Aleksi Salmela.

Vapaa pääsy! Tervetuloa!
Pehmeen kuva: Roza Coco Ninja

Esiintyjät:

Sanni Purhonen on runoilija, kriitikko ja aktivisti. Hänen teoksissaan ja muussa taiteellisessa työssää käsitellään usein kehollisuuden teemoja.

Pehmee on Meriam Trabelsista ja Caroline Suinnerista koostuva kollektiivi, joka asettaa marginalisoidut kehot keskiöön. Lupa olla oma itsensä ja ottaa tilaa väsyneiltä kauneusihanteilta inspiroi näitä lähiölapsista muka aikuisiksi kasvaneita ystäviä. Kollektiivi on olemassa ei määrittääkseen, mutta juhlistaakseen intersektionaalisuuden kauneutta.

Elsa Tölli ja Veera Milja tuovat lavalle hengittävän kokoelman sotkuisia ja vahvoja runoja, jotka ruumiillistuvat kahteen rajoiltaan häilyvään kehoon teoksessaan SOOMA. Runoissa raajat tekevät kirjoittamisen mahdolliseksi, hermosto muistaa murheelliset tapahtumat ja hormonit saavat kehon viilettämään kaikesta huolimatta. Ja niin he viilettävät elämän mudasta kouliutuneina, ilmaan hälvenneiltä ihoilta, sisälmyksistä, juoksevat sairaaloista, adrenaliinihuuruista ja lupiininiityiltä, juoksevat sydän niin särkyneenä mutta toipuvan suurkaupungin elkein, ilon kautta, surun kautta, ja saavat puolikuolleenkin ruumiin laulamaan.

Poetry Jam – Keho (body) is coming! The evening will have three wonderful perfromances. Sanni Purhonen, Pehmee and SOOMA by Veera Milja and Elsa Tölli. DJ Berghollm will play some music. There will also be a curated Open Mic for 5 participants. If you wish to perform a poem with the theme body, you can mail hanna.rentola@gmail.com and tell about your poem. We will choose 5 people with a poem of maximum 5 minute duration.

Helsinki Poetry Connection’s events follow our safer space guidelines, which you can take a look at here: https://www.helsinkipoetryconnection.fi/hpcn-turvallisemman-tilan-periaatteet-safer-space-guidelines-of-hpc/