Arvostelupalvelu

Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelu tarjoaa kokeneen lukijan arvion kaunokirjallisista tekstinäytteistä ja auttaa kirjoittajia eteenpäin. Kriitikkoina toimivat kirjoittamisen ja kirjallisuuden ammattilaiset. Arvostelupalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille kirjoittajille. Arvostelupalvelu on ollut osa NVL:n toimintaa vuodesta 1968 lähtien. Vuosikymmenten varrella se on ohjannut ja kannustanut tuhansia eri-ikäisiä kirjoittajia.

Arvostelussa kiinnitetään huomiota proosatekstin rakenteeseen, teemaan, henkilöhahmoihin ja dialogiin. Lyriikassa arvioidaan esimerkiksi kuvallisuuden käyttöä, kielen rytmiä ja ilmaisun tarkkuutta. Kaikissa lajityypeissä tarkastellaan kaunokirjallisen kielen ja tyylin onnistumisia ja ongelmia sekä tekstin omaperäisyyttä.

Arvostelupalvelu on joulutauolla 1.12.21–9.1.22.

Arvostelupalvelun mestarikurssi (haku päättynyt 4.10.)

Kevään ja syksyn 2021 aikana valitaan 10 lupaavinta kirjoittajaa maksuttomalle mestarikurssille. Mestarikurssi on perinteinen NVL:n kurssi, joka keskittyy tänä vuonna runouteen. Kurssi järjestetään etäyhteyden avulla 28.–30.1.2022.

Kurssille ei voi hakea erikseen, vaan arvostelupalvelun kriitikot valitsevat 10 lupaavinta tekstiä arvostelupalveluun 7.5.–4.10 aikavälillä lähetetyistä runokäsikirjoituksista. Kurssille valituille ilmoitetaan 26.11. mennessä.

Kurssille valitut toimittavat ennen kurssin alkua 10 sivun kokonaisuuden omasta käsikirjoituksesta. Kurssilla keskitytään oman tekstin eteenpäin työstämiseen ja annetaan vertaispalautetta toisten kurssilaisten teksteistä. Kurssilla on myös mahdollisuus kahdenkeskiseen palautteeseen kurssin ohjaajan kanssa.

Kurssin ohjaa runoilija, suomentaja ja kustannustoimittaja Raisa Marjamäki.

Arvostelupalvelun hinnasto

Arvostelun hinta jäsenille on 35 € + 55 senttiä/sivu ja muille 60 € + 55 senttiä/sivu. Laskutamme koko tiedoston sivumäärän mukaan.

Tilatessasi arvostelua voit liittyä samalla Nuoren Voiman Liiton jäseneksi, jolloin saat arvostelun jäsenhintaan. Jäsenmaksu on 20 e. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä jäseneksi ilmaiseksi. Voit liittyä jäseneksi täältä.

Ohjeet tekstin lähettämiseksi

1. Minkä pituisen tekstin lähetät? Suosittelemme lähettämään palveluun korkeintaan 150 sivuisia tekstejä. Usein ei ole tarpeen lähettää koko romaania, sillä kriitikko saa jo parista luvusta hyvän käsityksen tekstistä. Ehdoton maksimipituus lähetettävälle tekstille on 350 sivua.
  2. Varmista tekstisi asemointi: Hinnastomme perustuu ohjeen mukaan asemoitujen tekstin sivumäärään. Vain ohjeen mukaan asemoidut tekstit voidaan laittaa arvosteluun. Tarkistathan siis, että tekstisi on asemoitu seuraavien ohjeiden mukaan:

Fonttikoko 12 ja riviväli 2.
    – Lyriikassa yksi runo/sivu tai mikäli runot ovat pidempiä, enintään 30 säettä/sivu.
    – Aforismeja korkeintaan 10/sivu.

Lisää myös sivunumerot ja tallenna tekstisi rtf-muodossa. Tarkista, että asemointi on pysynyt muutettuasi tiedoston rtf-muotoon. Varmista myös, että olet lähettämässä viimeisintä versiota tekstistäsi.

Voit käyttää apuna (proosatekstien) asemoinnissa rtf-muodossa olevaa pohjaa, johon fonttikoko ja riviväli on määritelty valmiiksi. Voit ladata pohjan täältä.
  3. Mieti millaista palautetta haluat ja kirjoita saate. Voit kertoa tekstin taustoista ja toiveistasi palautteen suhteen. Saatekirje välitetään myös kriitikolle. Voit myös toivoa tiettyä kriitikkoa arvioimaan tekstiäsi. Pyrimme toteuttamaan toiveet mahdollisuuksien mukaan. Emme kerro etukäteen, kuka tekstisi arvioi, vaan kriitikon saa tietää arvostelun saadessa. Liitä mukaan nimesi, syntymävuotesi, osoitteesi, puhelinnumerosi sekä sähköpostiosoitteesi. Ilmoita myös, jos olet NVL:n jäsen tai olet juuri jättänyt jäsenhakemuksen.
  4. Lähetä tekstisi osoitteeseen arvostelupalvelu@nvl.fi. Otsikoi viesti seuraavasti: Arvostelupalvelu, oma nimesi. Vastaamme viesteihin viikon sisällä. Käsittelyaika on 3-5 viikkoa (poislukien noin 1-2 kk:n pituiset kesä- ja joulutauot).
  5. Arvostelupalvelumaksu laskutetaan sähköpostitse, kun olet saanut palautteen. Muistathan, että kritiikin tekijänoikeus on kriitikolla, eli arvostelua ei ole luvallista julkaista ilman asianomaisen kriitikon lupaa. Nuoren Voiman Liitto ei myöskään toimi tekstien julkaisijana.

Vuodesta 2019 alkaen arvostelupalvelumme on siirtynyt sähköiseen asiointiin, emmekä vastaanota arvostelupyyntöjä enää postitse.

Palautteet tallennetaan SKS:n kirjallisuusarkistoon.

Sofia Koistinen
Arvostelupalvelun koordinaattori
arvostelupalvelu@nvl.fi
Tavoitettavissa aamupäivisin ma-ti

Arvostelupalvelun kriitikot

Sami Feiring (s. 1963) on helsinkiläinen kirjoittaja. Hänen päälajinsa on aforismi, mutta runojakin syntyy aika ajoin. Vuosina 2005–2012 Feiring toimi Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtajana. Hän on pitänyt aforismikursseja muun muassa Oriveden opistolla sekä toiminut suomentajana, kilpailuraadeissa, kirjojen toimittajana ja muissa aforismiin liittyvissä tehtävissä.

Vilja-Tuulia Huotarinen on kirjailija, joka kirjoittaa runoutta ja proosaa. Hän toimii runouslehti Janon päätoimittajana ja opettaa mm. Kriittisessä korkeakoulussa.

Pia Hyttinen työskentelee viestintä- ja kustannusalalla. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri (Suomen kirjallisuus) ja Bachelor of Arts (English). Hän on opiskellut myös sanataideohjausta Oriveden opistossa. Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelun kriitikkona Pia Hyttinen on toiminut vuodesta 2002.

Pasi Rakas Jääskeläinen on helsinkiläinen kirjoittamisen ja kirjallisuuden monityöläinen: luovan kirjoittamisen opettaja, suomentaja ja kustannustoimittaja. Kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat muun muassa erilaiset hämärä- ja alakulttuurit, niin kokeellisuus kuin myös klassinen tyyli. Tekstilajeista hän arvostelee mieluusti kaikkea mahdollista: niin proosaa, runoutta, aforistiikkaa, lasten- ja nuortenkirjallisuutta, science fictionia, fantasiaa, elokuvakäsikirjoituksia sekä jotakin sellaista, jolle ei ehkä ole vielä edes nimeä.

Tuula Komsi (s. 1964) on kirjallisuudentutkija, kriitikko, luovan kirjoittamisen ohjaaja ja suomentaja, joka on valmistunut Helsingin yliopistosta yleinen kirjallisuustiede pääaineena. Komsi vastasi Nihil Interit -runoyhdistyksen arvostelupalvelusta vuosina 1999–2005. Hänen toinen ammattinsa on musiikki, jonka parissa hän työskentelee pianistina ja soitonopettajana

Joonas Konstig (s. 1977) on espoolainen kirjailija ja kouluttaja. Konstig on julkaissut kuusi kirjaa (romaaneja, novelleja sekä asiaproosaa) ja toiminut pitkään luovan kirjoittamisen kouluttajana mm. Helsingin Yliopiston jatkokoulutuskeskuksessa sekä Kriittisessä korkeakoulussa. Hän on FM kirjallisuustieteestä ja käynyt aikoinaan
Oriveden opiston sanataidelinjan.

Terhi Kuusisto on kirjailija ja kirjallisuudenkääntäjä.

Laura Laitinen (s. 1983) on helsinkiläinen sanataideopettaja. Laitinen on kokenut arvostelupalvelun kriitikko, luovan kirjoittamisen opettaja ja kirjallisuuspiirin ohjaaja. Päivätyönään hän opettaa suomen kieltä ja kirjallisuutta yläkoulussa.

Sari Malkamäki (s. 1962) on helsinkiläinen kirjailija. Hän on julkaissut novellikokoelmia ja romaaneja vuodesta 1994 lähtien, viimeisimpänä Viisas vaimo ja muita tarinoita (Otava 2012). Malkamäki on opettanut kirjoittamista Kriittisessä Korkeakoulussa. Koulutukseltaan hän on filosofian kandidaatti.

Satu Manninen on helsinkiläinen runoilija. Hän on julkaissut kuusi runokokoelmaa, viimeisimpänä Camouflage (Gummerus 2019). Manninen on opiskellut valokuvausta Turun Taideakatemiassa sekä Kuvataideakatemiassa.

Marissa Mehr on kriitikko, kirjailija ja kirjoittamisen ohjaaja, joka toiminut laajalti kirjallisuuden kentällä asiantuntija- ja luottamustehtävissä, kuten Runeberg-palkinnon raadissa. Hän on opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä, kotimaista kirjallisuutta sekä luovaa kirjoittamista yliopistossa, ja hänen tuotantoonsa kuuluu sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Mehr arvostelee aikuisille ja nuorille suunnattua proosaa, erilaisia hybridimuotoja sekä asiaproosaa.

Even Minn (s.1984) on dramaturgi ja kirjoittaja, joka toimii esittävän taiteen ja nykytaiteen kentillä. Minn kirjoittaa kulttuurikritiikkiä, esseitä, lyhytproosaa ja opettaa luovaa kirjoittamista. Hän työskentelee feministisellä ja antirasistisella työhuone Poimulla Helsingissä.

Harri Paasio on kirjoittajakouluttaja, vapaa kirjoittaja ja suomentaja. Hän on opettanut kirjoittajia useilla verkko- ja lähikursseilla. Lisäksi hän on tehnyt suomennos- ja toimitustöitä sekä kirjoittanut oppi- ja tietokirjoja. Koulutukseltaan Paasio on valtiotieteiden kandidaatti.

Aki Salmela on ansioitunut runoilija ja kääntäjä. Hän on julkaissut viisi runokokoelmaa ja toiminut monissa luottamustehtävissä, mm. Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinnon raadissa.

Jaana Seppänen (s. 1958) on helsinkiläinen vapaa kirjailija ja ranskalaisen kirjallisuuden kääntäjä, joka on julkaissut kolme esseekokoelmaa ja romaaneja. Hän on toiminut NVL:n kriitikkopalvelussa vuodesta 2014. Koulutukseltaan Seppänen on filosofian lisensiaatti. Hän arvostelee esseitä, proosaa ja runoutta.