Vapaita paikkoja Villa Sarkiassa syyskuulle!

Villa Sarkia on Nuoren Voiman Liiton ja Sysmän kunnan ylläpitämä ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille ja kirjallisuuden kääntäjille tarkoitettu kansainvälinen residenssi kirjalliseen työskentelyyn. Nuoren Voiman Liitto vastaa residenssivalinnoista ja Sysmän kunta residenssin ylläpidosta. Residenssiin valituille asuminen on ilmaista vuoden 2023 loppuun asti.

Residenssissä on vapautunut kaksi aikaa syyskuulle:

3 viikon jakso: pe 1.9.- pe 22.9.

2 viikon jakso: pe 1.9 – pe 15.9.

Paikkoja voi kysellä osoitteesta saara.tamminen@nvl.fi. Liitä viestiin mukaan toivomasi aika, työsuunnitelma ja tekstinäyte. Valinnoista ilmoitetaan vain valituille hakijoille.

Residenssissä on kolme huonetta, joista kaksi on yhden hengen huoneita ja yksi kahden hengen huone. Residenssin yhteisiin tiloihin kuuluvat kaksi olohuonetta, iso tupakeittiö, pesuhuone, wc, sauna sekä suuri pihamaa. Samanaikaisesti residenssissä voi työskennellä 3-4 kirjailijaa tai kääntäjää. Syyskuussa residenssin alakerran huoneessa majoittuu ukrainalainen runoilija lapsineen.

Residenssi on tarkoitettu kirjailijoille, käsikirjoittajille, kääntäjille ja työryhmille. Residenssivieraat sitoutuvat esiintymään kerran residenssijaksonsa aikana päiväkodissa, koulussa, kirjastossa tai muussa Sysmän kunnan järjestämässä tilaisuudessa. Lisäksi residenssijakson päätteeksi kirjoitetaan vapaamuotoinen raportti.

Villa Sarkia on 1900-luvun alussa rakennettu huvila, joka on alun perin ollut Säästöpankin johtajan talo. Se sijaitsee Sysmän keskustassa, Teatteritalon vieressä. Villa Sarkia osoite on Myllymäentie 1, 19700 Sysmä.

Huom! Liikennöinti Sysmään on heikentynyt syyskuusta 2023 alkaen, tarkista linja-autojen päivitetyt aikataulut osoitteesta https://www.matkahuolto.fi/. Lahti-Sysmä -linjaa ei ajeta lauantaisin.

Residenssiä tukee Taiteen edistämiskeskus.