Nuoren Voiman Debytoi runoilijana -kilpailu auki 30.4. saakka

Nuori Voima -lehti järjestää jälleen perinteisen Debytoi runoilijana -kilpailun. Kilpailu järjestetään 26. kerran ja kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset tekijät, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta tai joilla ei ole kustannussopimusta teoksen julkaisemisesta. Lehdissä julkaistut tekstit tai omakustanteet eivät ole este. Kilpailuun osallistuvien tekstien tulee olla ennen julkaisemattomia. Osallistua voi myös visuaalisella runolla tai äänitteellä. Kilpailuaika on 17.3.-30.4.2020.

Voittajien töitä julkaistaan Nuori Voima –lehden Möykky-numerossa (3-4/2020), jonka päätoimittavat esitystaiteilijat Emilia Kokko ja Elina Minn. Voittajat julkistetaan Runokuu-festivaalin yhteydessä elokuussa 2020.

Lue lisää kilpailusta ja kilpailuohjeet lehden nettisivuilta: https://nuorivoima.fi/lue/juttu/on-aika-debytoida-runoilija

Tapahtumia peruttu koronavirusepidemian takia

Ajantasainen tieto NVL:n tapahtumista ja kirjoittajakoulutuksesta. Päivitetty 24.3.

Huomioithan, että myös NVL:n toimisto on toistaiseksi suljettuna. Työntekijät ovat etäyhteyksien avulla töissä, ja kaikki tavoitat puhelimitse tai sähköpostitse. Yhteystiedot täällä

Tapahtumat:

– 13.3. Nuori Voima -klubi Kansallisteatterilla: peruttu

– 17.3. Poetry Jam Siltasessa: peruttu

– 19.3. Runon paikka -seminaari Yliopistolla: peruttu

– Nykyaika 4.4.: siirretään syksylle 2020, tiedotamme tästä myöhemmin

– Haluatko kirjailijaksi Työväenopistolla 18.4.: siirretään syksylle 2020

– Koettelevan kirjallisuuden klubi Kansallisteatterilla 29.4. Siirretään myöhempään ajankohtaan ja toiseen tilaan. Järjestetään mahdollisuuksien mukaan virtuaalisesti.

– 7.5. Nuori Voima -klubi Kansallisteatterilla: peruttu. Tapahtuma pyritään järjestämään striimattuna.

Kirjoittajakoulutus

– Villa Sarkian vieraat: residenssi on kevään osalta suljettuna toistaiseksi. Olemme yhteydessä residenssivieraisiin.

– kurssit ja ryhmät: Helsingin pormestarin tiedotustilaisuuden mukaan perutaan kaikki kaupungin järjestämä harrastustoiminta. Tällä on vaikutuksia myös Sanapajoihin Stoassa ja Vuotalolla eli ne perutaan toistaiseksi. Muut ryhmät järjestetään etäyhteyden avulla tai siirretään myöhemmäksi. Olemme yhteydessä kaikkiin kurssilaisiin. Sanapajojen sisältöjä on tulossa kaikille avoimesti jakoon lähiaikoina.

NVL:n vuosikokous siirtyy

Päivitys 17.3.: Koronavirustilanteen vuoksi vuosikokousta joudutaan poikkeuksellisesti siirtämään. Uudesta vuosikokouksen ajankohdasta ilmoitetaan vähintään kaksi viikkoa ennen kokousta.

VUOSIKOKOUSKUTSU

Nuoren Voiman Liitto ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään liiton toimistolla (Fredrikinkatu 23 D 4, 00120 Helsinki) 8.4.2020 klo 18.

Vuosikokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat: toimintakertomus ja tilinpäätös 2019, toimintasuunnitelma ja talousarvio 2020 sekä päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä edelliselle hallitukselle.

Kokouksessa valitaan liitolle uusi hallitus (puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä 8-10 jäsentä), tilintarkastaja, toiminnantarkastaja ja tilin- ja toiminnantarkastajalle varahenkilöt. Kahvitarjoilu.

Vuosikokoukseen liittyvät kysymykset Laura Serkosalolle:

laura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi tai 044 207 4650. Tervetuloa vaikuttamaan!

Kuva: Markus Spiske, Unsplash

Teksti- ja esityshaku Koettelevan kirjallisuuden klubille 29.4.

Nuoren Voiman Liitto on aloittanut uuden kirjallisuustapahtumien sarjan, jossa kirjallisuus kohtaa monet esittämisen tavat. Pilottiklubi toteutui Runokuussa 2019 ja ensimmäinen klubi järjestetään 26.2.2020. Nyt haemme sekä tekstejä että esityksiä 29.4.2020 järjestettävälle klubille. Hakemusten deadline on 4.3. Ilta koostuu sekä kirjoittajien haastatteluista ja luennasta että niistä riippumattomista esityksistä.

Koettelevan kirjallisuuden klubilla käydään perusteellista kirjallisuuskeskustelua, nähdään uusia esityksiä sekä kuullaan kirjallisuuskentän vaihtoehtoisia ääniä. Koettelevuuden voi ymmärtää monella tavalla: esimerkiksi kirjallisuuden lajien ja muotojen, kirjallisen ajattelun ja affektien, kirjallisen teoksen, tekijän, vastaanottajan tai kuvattavien hahmojen identiteettien, kirjallisuuden poliittisen roolin tai vastaanottajien ennakko-oletusten ja lukuasentojen koettelemisena.

Klubien vaihtuvina tuottajina nähdään kirjailijoita ja muita kirjallisuuden ammattilaisia. Nyt haemme sekä koettelevia tekstejä että esityksiä 29.4. järjestettävälle klubille, jonka kuratoivat ja juontavat kirjailijat Maria Matinmikko ja Taneli Viljanen. Teksti voi kuulua mihin tahansa kirjalliseen lajiin tai lajienväliseen välitilaan, se voi hyödyntää millaisia medioita tahansa ja hakea voi kuka tahansa. Toivomme kirjoittajalta valmiutta keskustella kirjoittamastaan tekstistä, sen taustoista ja siinä vaikuttavista poetiikoista juontajien ja yleisön kanssa. Esityksille on varattu oma aika ja niihin ei liity haastattelua.

Lähetä tekstisi tai esitysehdotuksesi osoitteeseen koetteleva@nuorenvoimanliitto.fi 4.3. mennessä. Lähetettävän tekstin enimmäissivumäärä on 20 liuskaa. Esityksen suositeltava kesto on korkeintaan 20 minuuttia. Ehdotuksesi voi olla myös muussa muodossa kuin tekstinä. Kaikenlaiset monimediaaliset ehdotukset ovat tervetulleita.

Klubin sisäänpääsymaksu on NVL:n jäsenille 4 euroa ja muille 5 euroa.

Kuva: Tuomas Timonen

J.H. Erkon kirjoituskilpailu on käynnissä

J.H. Erkon kirjoituskilpailu uudistuu, sillä vuoden 2020 kilpailuun voi osallistua sähköisesti. Kilpailulajina on proosa ja aikaa osallistua on 31.3.2020 saakka. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija Elina Hirvonen ja jäseninä vaikuttavat kirjailija Jyrki Vainonen, informaatikko ja kirjabloggaaja Tuomas Aitonurmi, Kallion lukion opiskelija Ansa Kurola sekä Nuoren Voiman Liiton tuottaja Anna Borgman.

J.H. Erkon kilpailun järjestävät Suomen Nuoriso-opisto, Suomen Nuorisoseurat sekä Nuoren Voiman Liitto.

Kilpailun yhteystieto on muuttunut: kysymyksiä kilpailusta ja kilpailuosallistumiset voi lähettää osoitteeseen erkonkilpailu@nuorenvoimanliitto.fi.

Kilpailuohjeet 2020

Kilpailu järjestetään 64. kerran. Kilpailulajina on proosa. Osallistua voivat vuonna 1990 syntyneet tai sitä nuoremmat kirjoittajat, jotka eivät vielä ole julkaisseet omaa esikoisteostaan. Lähetettävän tekstin maksimimäärä on 15 liuskaa. Päivitys ohjeisiin 7.1.2020: riviväli 2 ja fontin koko 12.

Palkintosummat ovat 1 000 euroa, 700 euroa ja 500 euroa. Lisäksi jaetaan kunniamainintoja. Palkintosumman lisäksi kilpailussa sijoittuneille ja kunniamaininnan saaneille tarjotaan mestarikurssi Suomen Nuoriso-opistolla Mikkelissä marraskuussa 2020. Mestarikurssilla voittajatekstejä kehitetään eteenpäin asiantuntevassa ohjauksessa.

Toimita tekstilähetyksesi viimeistään 31.3.2020 osoitteeseen erkonkilpailu@nuorenvoimanliitto.fi pdf-muodossa. Mainitse sähköpostiviestissä nimimerkkisi, oikea nimesi, syntymäaikasi ja yhteystietosi. Sähköpostia lukee henkilö, joka ei ole tekemisissä kilpailun valintojen kanssa.

Tekstin voi lähettää myös postitse osoitteeseen Nuoren Voiman Liitto, J.H. Erkon kirjoituskilpailu, Fredrikinkatu 23 D 4, 00120 Helsinki. Viimeisen päivän postileima riittää. Ohje postitse lähetettäviin tekstilähetyksiin: Sulje tekstit isoon (A4) kirjekuoreen. Laita niiden mukaan myös pienempi kuori, jonka sisällä ovat nimesi, syntymäaikasi ja yhteystietosi. Pienet kuoret avataan vain, jos olet palkittujen joukossa. Merkitse lähettäjäksi itse keksimäsi nimimerkki, ja kirjoita oikeat yhteystietosi vain pienemmän kuoren sisällä olevalle lapulle. Nimimerkki voi olla mikä tahansa, ja sen tarkoitus on ainoastaan taata kilpailutöille nimetön ja tasapuolinen käsittely. Nimimerkkejä ei julkaista.

Jos haluat tekstistäsi maksullisen palautteen, kirjoita sähköpostin viestikenttään tai kuoren päälle sana ”Arvostelupalvelu”. Tarkemmat tiedot Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta löydät täältä: http://www.nuorenvoimanliitto.fi/kirjoittajakoulutus/arvostelupalvelu/

Kilpailutekstejä ei palauteta. Voittajatekstien mahdollisesta julkaisusta tiedustellaan palkituilta erikseen.  Palkinnot jaetaan lokakuussa 2020. Voittajiin otetaan yhteys henkilökohtaisesti elo-syyskuun 2020 aikana. Kilpailun kaikki tekstit talletetaan SKS:n kirjallisuusarkistoon.

NVL hakee viestintä- ja tuottajaharjoittelijaa

Nuoren Voiman Liitto etsii korkeakouluharjoittelijaa. Pääaineesi voi olla mikä vain, kunhan olet kiinnostunut viestinnästä, kirjallisuudesta ja tapahtumanjärjestämisestä. Harjoittelijan tehtävät liittyvät pääosin Runokuu-festivaalin ja Nuoren Voiman Liiton viestintään sekä tapahtumatuotantoon. Tarjoamme näköalapaikan suomalaisen kirjallisuuden ytimeen ja monipuolisia tehtäviä viestinnän ja tapahtumatuotannon parissa.

Harjoittelun ajankohta: Sopimuksen mukaan 3-4 kk, välillä 1.6.-31.10.

Pääasialliset työtehtävät:
Osallistuminen Runokuu-festivaalin (20.-30.8.2020) viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Harjoittelu sisältää mm. media- sidosryhmä- ja someviestintää. Harjoittelija osallistuu myös festivaalin tapahtumien käytännön järjestelyihin sekä syksyn tapahtumien järjestämiseen. Harjoittelija vastaa muun muassa yhdessä vakituisen tuottajan kanssa Nuoren Voiman Liiton järjestämän runousohjelman sujumisesta ja viestinnästä Helsingin kirjamessuilla 22.-25.10.2020.

Harjoittelijalta edellytettävät taidot:
Toivomme harjoittelijalta aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Harjoittelijalta odotetaan monipuolista kiinnostusta viestintään, kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Hyvät pohjatiedot kotimaisesta kirjallisuudesta ovat välttämättömät. Hakijalta toivotaan myös hyvää yleissivistystä, erinomaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa ja vähintään tyydyttävää englannin kielen taitoa sekä yhteistyökykyä. Työ vaatii myös joustavuutta, organisointikykyä, eri somekanavien tuntemusta ja tietoteknisiä perustaitoja. Työtehtäviä voidaan räätälöidä harjoittelijan vahvuuksien ja kiinnostuksen mukaan, ja harjoittelun aikana on mahdollista harjoitella esimerkiksi juontamista, valokuvaamista, taittamista ja tekstintuottamista.

Edellytämme oppilaitokselta harjoittelutukea ja harjoittelun soveltuvuutta tutkintoon. Liitäthän hakemukseen oppilaitoksen yhteyshenkilön yhteystiedot.

Työaika- ja palkka:
Viikoittainen työaika on 37,5 h. Työn luonteen vuoksi työajat ovat epäsäännöllisiä (ajoittaista ilta- ja viikonlopputyötä). Festivaalin ja messujen aikaan työskentely vaatii tiivistä läsnäoloa, muina aikoina työajat ovat joustavammat ja työtunteja pystyy tasoittamaan rauhallisempina aikoina. Työpaikassa on käytössä joustava työaika ja työaikapankki. Harjoittelijan palkka on 1236 €/kk.

Lähetä hakemuksesi ansioluetteloineen 15.2. mennessä osoitteeseen laura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi. Haastattelut järjestetään maaliskuun alussa.