Uutiset

NVL mukaan eurooppalaisten runofestivaalien Versopolis-verkostoon – Suomesta mukaan Sanna Karlström

Nuoren Voiman Liitto on valittu mukaan eurooppalaiseen runousfestivaalien verkostoon Versopolikseen. Mukana on 23 erilaista runousfestivaalia ympäri Eurooppaa. Versopolis lisää runoilijoiden liikkuvuutta eurooppalaisilla festivaaleilla ja käännättää vuosittain merkittävän määrän eurooppalaista nykyrunoutta.

Kukin festivaali nimittää vuosittain uuden runoilijan, jota käännetään ja joka myös esiintyy muutamilla yhteistyöverkoston festivaaleilla. Runoilijoiden tekstejä käännetään englanniksi sekä kohdemaan kielille. Runoilijoita on nyt mukana 219 ja palvelusta löytyy jo 2569 runoa. Kaikki tekstit julkaistaan Versopoliksen nettisivuilla https://www.versopolis-poetry.com/

Suomea palveluun edustamaan valittiin edustamaan monipuolinen runoilija ja prosaisti Sanna Karlström. Valinta tehtiin Nuoren Voiman Liiton hallituksen kokouksessa 25.11. Sanna Karlström (s. 1975 Kokkola) on helsinkiläinen runoilija, jonka esikoisteos Taivaan mittakaava ilmestyi vuonna 2004.  Hänen uusin teoksensa on vuonna 2019 ilmestynyt Alepala.

Verkoston kautta saadaan jatkossa kiinnostavia runoilijavieraita myös Suomeen Runokuu-festivaalille. Vuoden 2020 Versopolis-vieras julkistetaan alkuvuodesta.

Sanna Karlströmin kuva: Otava

NVL:n jäsenkortilla etuja neljästä kirjakaupasta verkossa ja myymälöissä

Kirjalahjaa etsimässä? Jos satut käymään näissä kirjakaupoissa, kannattaa mukana pitää NVL:n jäsenkortti! Etuja jäsenillemme myöntävät Pieni kirjapuoti, SVYL:n kirjakauppa, Vastapaino ja Werner & Jarl -kirjakauppa!

Pienen kirjapuodin tunnelmaa Turussa
Pieni Kirjapuoti on yksityinen kirjakauppa Turun keskustassa. Kirjojen lisäksi tarjolla on kahvia ja leivoksia. Normaalihintaisista kirjoista myönnetään 10%:n alennus Nuoren Voiman Liiton jäsenille. http://www.pienikirjapuoti.fi/

Virolaista kirjallisuutta ja musiikkia
Suomen Viro-yhdistysten liitto (SVYL) on valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka syventää Suomen ja Viron välisiä suhteita. Liiton SVYL-Verkkopuodista voi ostaa Viro-aiheista sekä virosta suomennettua kirjallisuutta ja virolaista musiikkia. Nuoren Voiman Liiton jäsenet saavat tuotteista 10 prosentin alennuksen. https://verkkopuoti.svyl.fi/

Uusinta tiede- ja tietokirjallisuutta Vastapainosta
Vastapaino kustantaa yhteiskuntatieteellistä ja humanistista kirjallisuutta niin akateemisen yhteisön kuin laajemmankin yhteiskunnallisen keskustelun tarpeisiin. Vastapaino tarjoaa Nuoren Voiman Liiton jäsenille 15% alennuksen kirjoista Vastapainon verkkokaupassa ja myyntitapahtumissa. Verkkokaupassa alennuksen saa käyttämällä ostoskorissa koodia NVL. https://vastapaino.fi/

Werner & Jarl -kirjakauppa Lönnrotinkadulla
Valikoimista löytyvät WSOY:n, Kustannusosakeyhtiö Tammen ja Johnny Knigan uutuuskirjat. Kirjakauppa sijaitsee osoitteessa Lönnrotinkatu 21. Alennuksen saa niin kivijalkakaupasta kuin verkkokaupastakin koodilla WJ25. Alennusta saa kummastakin 20%. https://www.wernerjarl.fi/

NVL mukana Goethe-instituutin residenssihaussa/ Stadtschreiber-residenz Helsinki

NVL on mukana Goethe-instituutin residenssikirjailijan valinnassa Helsinkiin elo-syyskuulle 2020. Residenssikautta voivat hakea Saksassa työskentelevät kirjailijat, jotka ovat julkaisseet vähintään kaksi saksankielistä kaunokirjallista teosta. Residenssin tarkoituksena on luoda ja syventää yhteyksiä suomalaisten kirjailijakollegoiden ja kirjallisuusalan toimijoiden kanssa. Residenssikausi kestää neljä viikkoa 15.8. -30.9.2020 välisenä aikana. Lisätietoa residenssihausta: https://www.goethe.de/ins/fi/fi/kul/ser/hak/ssr.html

Stadtschreiber-residenz Helsinki des Goethe-Instituts Finnland in Kooperation mit Nuoren Voiman Liitto. Bewerben können sich in Deutschland arbeitende Autor*innen (Belletristik oder Lyrik), die mindestens zwei Werke auf Deutsch veröffentlicht haben.
Das Ziel der Residenz ist die Vertiefung bestehender Kontakte zur finnischen Literaturszene bzw. Aufbau von Kontakten, sowie Austausch mit Kolleg*innen und anderen Akteuren im finnischen Literaturbereich. Die Residenz ist auf vier Wochen im Zeitraum 15.8.-30.9.2020 angelegt (nach Absprache).

Weitere Informationen auf Deutsch: https://www.goethe.de/ins/fi/de/kul/ser/hak/ssr.html

CROWD workshop and event at Graz, Austria

The international workshop „CROWD_topia Gathering” brings together authors and literature organisers from the independent literature community CROWD, which was co-founded by Nuoren Voiman Liitto with several international partner organisations in 2013. During this two-day workshop, they will exchange artistical ideas and discuss the central question of ”How do we want to live together? The results of this workshop will then be presented at the Forum Stadtpark on Friday, 8 November.

Talks with Partners: Lettrétage (DE), Nuoren Voiman Liitto (FI), Krokodil (RS), Ideogramma (CY), Szépírók Társasága (HU)
Performances: Kinga Tóth, Vladimir Arsenijevic, Tom Bresemann, Max Höfler, Nikos Zachariadis and many more.

J.H. Erkon kirjoituskilpailu on ratkennut – voittajaksi Ronja Louhivuori Helsingistä

Vuodesta 1957 järjestetty J.H. Erkon kirjoituskilpailu on ratkennut. Kilpailun raati valitsi voittajaksi helsinkiläisen Ronja Louhivuoren. Toiseksi kilpailussa tuli Selma Lähteenmäki Helsingistä ja kolmanneksi Lauri Hei Kuopiosta. Kunniamaininnan saivat Joel Suontama Lahdesta, Pyry Qvick Tampereelta ja Veera Nelimarkka Tampereelta. Voittajat julkistettiin Helsingin kirjamessujen Töölö-lavalla torstaina 24.10.

Raadin puheenjohtajana toimi runoilija Susinukke Kosola. Raatiin kuuluivat myös runoilija Saila Susiluoto, kirjallisuusbloggari Omppu Martin, Kallion lukion opiskelija Iiris Miettinen ja Nuoren Voiman Liiton tuottaja Anna Borgman. Kilpailuun osallistui yhteensä 235 henkilöä.

Vuoden 2020 kilpailu on myös avattu. Kilpailu uudistuu, sillä vuoden 2020 kilpailuun voi osallistua sähköisesti. Kilpailulajina on proosa ja aikaa osallistua on 31.3.2020 saakka. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija Elina Hirvonen ja jäseninä vaikuttavat kirjailija Jyrki Vainonen, informaatikko ja kirjabloggaaja Tuomas Aitonurmi, Kallion lukion opiskelija Ansa Kurola sekä Nuoren Voiman Liiton tuottaja Anna Borgman.

J.H. Erkon kilpailun järjestävät Suomen Nuoriso-opisto, Suomen Nuorisoseurat sekä Nuoren Voiman Liitto.

Lue vuoden 2020 kilpailuohjeet täältä: www.erkonkilpailu.net

Nuoren Voiman Säätiön apurahat haettavina lokakuun ajan

Nuoren Voiman Säätiö julistaa Jouko ja Johanna Arolan rahaston apurahat nuorille kirjailijoille vuodelle 2019 haettaviksi. Apurahojen hakuaika on 1.-31.10.2019. Apurahat ovat työskentelyapurahoja, ja niitä voivat hakea alle 40-vuotiaat suomeksi kirjoittavat kirjailijat. Apurahoja voivat tänä vuonna hakea vuonna 1979 ja sen jälkeen syntyneet kirjailijat. Apurahoja voivat hakea vain yksityishenkilöt eikä niitä myönnetä työryhmille.  Apurahoja voi hakea ainoastaan ammattimaiseen kaunokirjalliseen työskentelyyn.  Esseet kuuluvat haettavien apurahojen alaan, tietokirjallisuus ei.  Apurahaa ei myönnetä sosiaalisin tai taloudellisin perustein.

Vuonna 2019 myönnettävien apurahojen kokonaissumma on 5000 euroa ja se jaetaan 1000-2000 euron suuruisina työskentelyapurahoina. Apurahan saajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.  Päätökset julkistetaan 13.12.2019 Nuori/Voima -klubilla sekä Nuoren Voiman Liiton verkkosivuilla nuorenvoimanliitto.fi. Kielteisistä päätöksistä ei ilmoiteta eikä säätiö perustele päätöksiään.

Hakuohjeet

Apurahaa haetaan sähköisesti.Hakemuslomakkeen ohessa on toimitettava vaaditut liitteet pdf-muodossa:
– Ansioluettelo
– Työsuunnitelma
– Tekstinäyte

Lomakkeen löydät täältä.

Tekstinäytteen maksimipituus on viisi liuskaa. Hakija voi valita tekstinäytteen hakemuksen kannalta relevantiksi katsomastaan tekstistä, joko tekeillä olevasta teoksesta tai aiemmin julkaistusta.

Lähetä hakemus liitteineen pdf-muodossa 31.10.2019 mennessä osoitteeseen: nvsaatio@nuorenvoimanliitto.fi. Viestikenttään kirjoitettua informaatiota ei huomioida hakemusta käsiteltäessä. Ainoastaan ohjeiden mukaisesti lähetetyt hakemukset ja liitteet käsitellään.

Taustaa

Johanna ja Jouko Arolan rahaston apurahat ovat tuottoa testamenttilahjoituksesta, jonka Nuoren Voiman Liitto sai vuonna 1989 pitkäaikaiselta aktiiviselta jäseneltään Johanna Arolalta. Arolan testamentin tarkoituksena oli taata liitolle toimitilat ja tukea sen toimintaa. Nuoren Voiman Säätiö perustettiin 1992 hallinnoimaan testamentattua omaisuutta. Säätiön tarkoituksena on tukea Nuoren Voiman Liitto ry:n toimintaa sekä taiteen, taiteiden tutkimuksen ja kritiikin tekijäin työtä ja edellä mainittujen alojen koulutusta ja harrastustoimintaa.

Nyt jaettavat apurahat ovat lahjoitetun omaisuuden sijoitustoiminnan tuottoa. Jaettavista apurahoista ja niiden summasta päätetään vuosittain säätiön varallisuustilanteen mukaan. Apurahoja on jaettu vuodesta 2011 alkaen ja niitä voivat hakea hakuvuonna alle 40-vuotiaat suomeksi kirjoittavat kirjailijat. Apurahat on tarkoitettu kaunokirjalliseen työskentelyyn.

Päätöksen apurahoista tekee Nuoren Voiman Säätiön hallitus: Peter Mickwitz, Riikka Pelo, Ari Hirvonen, Laura Lindstedt ja Eino Santanen.

Säätiön asiamies Laura Serkosalo, laura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi.

Kuva: Flickr/ Branko Collin
Lupa: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/