Nuori Voima -palkinto Noora Dadulle

Vuosittain jaettava Nuori Voima -palkinto on myönnetty näyttelijä ja käsikirjoittaja Noora Dadulle. Palkinto myönnetään Dadun työstä käsikirjoittajana, näyttelijänä ja kirjailijana.

Minun Palestiinani -monologi kahdelle näyttelijälle sai kantaesityksensä vuonna 2015, ja sitä kommentoiva Fail virheellinen esitys vuonna 2016. Minun Palestiinani ja Fail ilmestyi kirjana Teatterin Uuden Alkukirjaston julkaisemana vuonna 2022. Näytelmien julkaiseminen kirjallisuutena osoittaa, miten tuoretta ja tarkkaa tekstien taiteellinen ja yhteiskunnallinen ajattelu on.

Minun Palestiinani ja Fail on osoitus kirjallisuuden ja taiteen mahdollisuudesta toimia erityisellä tavalla kriittisenä, informatiivisena ja monisyisenä puheenvuorona kaikkein kipeimpien ja akuuteimpien ajankohtaisten tapahtumien hetkillä. Teospari on moniaineksinen, kriittinen, itsekriittinen, koominen, järkyttävä; se tarjoaa sekä tarpeellista perustietoa Palestiinasta, ettätärkeää pohdintaa taiteen rooleista, mahdollisuuksista ja rajoista.

Noora Dadun teospari näyttäytyy muodoltaan kiehtovana ja avaavana. Julkaisu lisää keskusteluyhteyttä kirjallisuuden, teatterin ja esitystaiteiden välillä, ja tuntuu myös asettuvan dialogiin esimerkiksi kokeellisen ja hybridisen nykyesseen kanssa. Se on osoitus suomalaisen kirjallisuuden monimuotoisuudesta ja samalla lupaus ja ehdotus tuon monimuotoisuuden jatkuvasta lisääntymisestä.

Noora Dadu on myös yhteiskunnallisesti kantaaottava taiteilija, jolla on kyky puhua täsmällisesti ja pitkäjänteisesti. Hän on käynyt aktiivisesti keskustelua muun muassa suomalaisen teatterin roolituksista: Kenen ruumis näyttämöllä näkyy, minkälaisia hahmoja pidetään ihmisinä, ketkä kuuluvat “meihin”?

*

Nuori Voima -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain ansioituneesta toiminnasta kirjallisuuden ja kulttuurin alalla. Palkintoa on jaettu vuodesta 1993 alkaen, ja sen myöntää Nuoren Voiman Liitto. Palkintosumma on 500 euroa.

Valinnan teki Nuoren Voiman Liiton hallitus, johon kuuluvat Tuukka Pietarinen (pj), Milka Luhtaniemi (vpj), Maija Alander, Matias Loikala, Henrik Pathirane, Katja Raunio, Stina Saari,Jouni Teittinen, Eeva Turunen, Taneli Viljanen, Jenna Viro ja Maaria Ylikangas.

Noora Dadu. Kuva: Ilkka Saastamoinen, /T/U/A/

Stina Saari ja Tiina Lehikoinen Versopolis-runoilijat 2023

Versopolis on vuodesta 2014 toiminut eurooppalainen runoushanke. Mukana hankkeessa on 37 eurooppalaista runofestivaalia, joista yksi on Runokuu. Versopolis nostaa ja tukee uusia eurooppalaisia runoilijoita mm. julkaisemalla ja kääntämällä heidän töitään sekä auttamalla heitä verkostoitumaan ja pääsemään esille Euroopan eri maissa.

Nuoren Voiman Liitto lisää vuosittain kaksi runoilijaa Versopoliksen tietokantaan. Runot käännetään englanniksi ja sekä alkuperäiset että käännetyt runot ovat Versopoliksen verkkosivuilla vapaasti luettavissa. Vastavuoroisesti saamme kaksi ulkomaista vierasta Runokuu-festivaalin ohjelmaan. Osana Versopolis-toimintaa ovat myös käännösvihot, joihin painetaan vierailevien esiintyjien runoutta ja jaetaan ilmaiseksi Nuoren Voiman Liiton tapahtumissa.

Vuoden 2023 runoilijat ovat Stina Saari ja Tiina Lehikoinen. Valtaosan runojen käännöksistä on kääntänyt Matias Loikala. Kirjailijoiden työtä taustoittavat esseet on kirjoittanut Maija Alander

Stina Saari (s. 1992) on Seinäjoelta kotoisin oleva kirjailija ja performanssitaiteilija, joka asuu nykyisin Helsingissä. Saari on julkaissut kaksi teosta. Esikosteos Änimling (2018) oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja voitti Tanssiva Karhu -runopalkinnon (2019). Toinen teos onninno (2023) julkaistiin tänä syksynä. Saari on opiskellut Helsingin yliopistossa ja viettää aikaa tanssien ja kuvataiteen parissa.

Tiina Lehikoinen (s. 1982) on genrerajoilla viihtyvä kirjailija ja kuvataiteilija. Lehikoinen on julkaissut kuusi runokokoelmaa, joista Sitruunalumilyhtyjä (2008) voitti Vuoden aforismikirja -palkinnon, Samaan aikaan toisaalla (2013) oli Tiiliskivi-palkintoehdokkaana, Multa (2016) Tanssiva Karhu -palkintoehdokkaana ja Terra Nova (2019) sai Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon. Lehikoisen viimeisin teos esseistinen romaani Punelma (2022) oli Runeberg-palkintoehdokkaana. Kaunokirjallisuuden ohella Lehikoinen on toimittanut runous- ja kirjallisuuslehtiä, kirjoittanut esseitä ja oppikirja-artikkeleita, toimittanut kirjoja ja opettanut luovaa kirjoittamista useiden vuosien ajan. Lehikoinen on koulutukseltaan filosofian ja kuvataiteen maisteri. Hänen seitsemäs runokokoelmansa ilmestyy keväällä 2024.

Versopoliksen nettisivuille on koottu laaja valikoima projektiin osallistuneiden runoilijoiden tekstejä laadukkaine käännöksineen. Aiemmin Suomesta valituista runoilijoista Versopoliksessa on jo mukana Niillas Holmberg, Johanna Venho, Sanna Karlström, Eino Santanen, Pauli Tapio, Maria Matinmikko ja Susinukke Kosola. Lisäksi sivuilta löytyy muuta kirjallisuusaiheista sisältöä, kuten runouden uusimpia tuulia tutkiva podcast-sarja.

Haku auki kirjoittajaryhmiin keväälle 2024

Haku Nuoren Voiman Liiton kirjoittajaryhmiin keväälle 2024 on nyt auki! Tule mukaan Saniaisen (13-19), Uranian (18+), Ikaroksen (18-35) tai Daidaloksen (25+) toimintaan.

Lue hakuohjeet ja ryhmien tarkemmat kuvaukset täältä!