Uutiset

Kolme voittajaa J.H. Erkon kilpailussa – voittajat esittäytyvät

Perinteikkään J.H. Erkon kirjoituskilpailun jaetulle ensimmäiselle sijalle ovat sijoittuneet Pihla Lappalainen Espoosta, Emma Röntynen Turusta sekä Sonja Arstio Oulusta. Lisäksi kunniamaininnan saivat Rae Aiemaa Helsingistä, Saija Liukonen Helsingistä, Ruusu Roitto Kaarinasta, Rosa Aphalo Turusta ja Ella Paija Helsingistä. Kilpailulajina oli tänä vuonna proosa ja kilpailuun osallistui yli 200 kirjoittajaa.

Raati päätti palkita useita tekstejä, sillä tekstien yleinen taso oli korkea. “Halusimme nostaa kärkeen tekstejä, joissa kuului kaikkein vahvimmin kirjoittajan oma ääni, sanomisen palo ja taito luoda kielen avulla syvä, monitasoinen maailma”, kertoo raadin puheenjohtaja, kirjailija Elina Hirvonen.

Alla kilpailun voittajat esittäytyvät.

Emma Röntynen

1. Kuvaile itseäsi kirjoittajana
Kirjoittajana olen ikuinen viivyttelijä ja inspiraation odottelija, mutta onneksi yliopiston luovan kirjoittamisen opinnoissa minua on potkittu kirjoittamaan tehtävänantojen ja deadlinejen avulla. Haluan teksteissäni tarttua rankkoihinkin aiheisiin ja tabuihin, ja tuoda sellaisia ääniä kuuluviin, jotka usein jäävät kuulematta.

2. Tuomariston perusteluissa todetaan, että tekstisi Pahaa verta ammentaa vaikuttavuuttaan novellistiikan keinoista ja pahaenteinen tunnelma rakennetaan ”dramaturgisella yhdistelmällä, jossa eleetön kerronta yhdistyy lapsen tiedollisesti ja ymmärryksellisesti rajalliseen aisti- ja havaintokulmaan”. Kerro tekstisi syntyprosessista. 
Tekstini Pahaa verta sai ensimmäisen kipinänsä dokumentista Mommy Dead and Dearest, joka kertoo tarinaa tytöstä, jonka äiti diagnosoi tälle valheellisesti erilaisia, vakavia sairauksia. Satuin törmäämään aihepiiriin samoihin aikoihin muissakin yhteyksissä, ja päätin tarttua siihen eräällä luovan kirjoittamisen kurssilla. Teksti lähti syntymään, kun sain päähäni ensimmäisen lauseen: ”Isosiskoni sai pyörätuolin, kun täytti kuusi vuotta.” Siitä eteenpäin novelli tuntui kirjoittavan itse itsensä, toki jouduin tekemään jonkin verran taustatutkimusta esimerkiksi tekstissä esiintyvistä sairauksista. 

3. Millaista kirjallisuutta luet? Mitkä kirjat tai ketkä kirjailijat ovat kirjallisia innoittajiasi?
Olen aina lukenut paljon fantasiakirjallisuutta sekä historiallisia romaaneja, mutta omaan kirjoittamiseeni suurimman vaikutuksen on tehnyt ehkä Stephen Kingin tuotanto. Vaikka Kinginkin teksteissä on usein yliluonnollisia elementtejä, löytyy suurin pahuus yleensä ihmisen sisältä.  Tämä psykologinen puoli puhuttelee minua hänen teoksissaan paljon, ja se inspiroi minua myös omassa kirjoittamisessani.  

Sitaatti tekstistä Pahaa verta:
“Sisko ei herännyt enää seuraavana aamuna. Äiti tuli kertomaan sen minulle, ja sanoi että saan nukkua pitkään, jos haluan. Hänellä oli paljon asioita järjesteltävänä. Kun tajusin, mitä oli tapahtunut, itkin niin kauan kunnes kyyneliä ei enää tullut ja hengittäminen oli vaikeaa. Sitten nukahdin uudelleen, enkä nähnyt unia ollenkaan. Kun heräsin, kuulin, että talossa oli muitakin ihmisiä, ihmisiä jotka keskustelivat äidin kanssa hiljaisella äänellä.”

Pihla Lappalainen


1. Kuvaile kirjoittamistasi
Kirjoittaminen merkitsee minulle ajattelemista – tapaa jäsennellä irrallisia palasia, havaintoja ja kokemuksia merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi. Se on aikaa ja tilaa vaativa, hetkittäin kaoottinen prosessi, jossa vähintään yhtä tärkeitä ovat ne hetket ja kaudet, jolloin en kirjoita. Kirjoitan sekä proosaa että runoja ja yhdistelen tekstiä myös visuaaliseen materiaaliin kuten valokuviin. Minua kiinnostavat ihmismieleen, nykyaikaan, ihmisten välisiin suhteisiin ja vierauteen tai ulkopuolisuuteen liittyvät aiheet. Tarinoiden kertomisessa viehättää tilaisuus leikitellä todellisuudella.

2. Tuomariston perusteluissa Närhet-novellistasi kirjoitetaan seuraavasti: ”Tarkkuus ja kauneus ovat Närhet-novellin kielen piirteitä, joilla syväluodataan ja ohjataan novellin aistillista havaintoa, paikoitellen teksti liukuu eteenpäin kirjain kirjaimelta. Persoonallinen ja kokeileva kieli, kuten “nauhua ja nakahduksia kna kna kna” kaltaiset kuvailut, sekoittaa ja kietoo toisiinsa lintujen ja ihmisten maailmat.” Mikä rooli kielellä ja sen ominaisuuksilla on kirjoittamisessasi?

Kiinnostus kieleen on yksi syy, miksi kirjoitan. Kielen eri tasot ja yksiköt ovat väline ja resurssi, jonka ilmaisuvoiman rajojen ja mahdollisuuksien tutkimista kirjoittaminen on. Kauneimmillaan tekstin luominen tai lukeminen voi olla esteettinen, aisteihin vaikuttava ja syvästi nautinnollinen kokemus. 

Minua kiehtoo monimerkityksisyys ja kielten sekoittuminen. Esimerkiksi Närhet-novellin nimi kurottaa kohti kahta merkitystä: ruotsiksi sana närhet merkitsee läheisyyttä.

3. Millaista kirjallisuutta luet? 

Kiinnitän myös lukiessani paljon huomiota kieleen. Nautin psykologisista ja vakavista kirjoista, joissa todellisuus tai henkilöt saattavat olla jollakin tapaa nyrjähtäneitä tai käsittämättömiä. Esimerkiksi Sjónin teokset puhuttelevat minua. 

Sitaatti tekstistä Närhet:
“On ihme, etteivät marjat lopu. Ruosteiset linnut riipivät nokkiinsa yhden kerrallaan. Maahan pudonneet ovat jo niin kypsiä, että ne värjäävät asfaltin, käyvät ja mätänevät ennen kuin linnut ehtivät tarttua niihin. Kaadan herukoita pakkasesta, puuro sulattaa kohmetta marjojen pinnalta ja marjat värjäävät ympärilleen läiskiä.”

Sonja Arstio


1. Kuvaile kirjoittamistasi
Ihmisen ajattelua ja toimintaa ohjaa usein silkka spekulaatio, jossittelu siitä, mitä tulee tai mitä olisi voinut olla. Sekä minun itseni että kirjoittamiseni syvin olemus on juuri siinä spekulaatiossa, mitä jos -ajattelussa, mikä näkyy J. H. Erkko -tekstissäni varsin konkreettisesti. Minulle kirjoittaminen on työkalu ymmärtää maailmankaikkeutta tai pikemminkin mahdollisuus hyväksyä, ettei niin käy. Ehkä siksi kirjoittaessani sydäntäni lähellä ovatkin juuri sellaiset asiat, jotka eivät kuulu meille tuttuun todellisuuteen. Tuosta todellisuudesta pakeneminen niin lukemalla kuin kirjoittamallakin on minulle elinehto.

2. Tuomariston perusteluissa tekstiäsi Mitä jos -maailmat kuvataan seuraavasti: ”Kokonaisuuden toisiaan heijastavat tekstit piirtävät dystooppisen maailman, jossa ihmisen, ja erityisesti naisen, mahdollisuudet ovat rajatut. Maailman viimeiseksi syntyvän tytön tarina viittaa tihein havainnoin sekä vieraaksi koettujen ihmisten historialliseen esineellistämiseen, että tämän hetken epätasa-arvoisiin rakenteisiin, ja niitä taiteen keinoin tutkiviin, esimerkiksi Margaret Atwoodin Handmaid’s Talen kaltaisiin teoksiin.” Millaisista lähtökohdista käsin kirjoitat?
Me elämme maailmassa, jossa pakolaisia jätetään hukkumaan, jossa vähävarainen ei saa terveydenhuoltoa, jossa homous voi johtaa kuolemantuomioon, jossa nainen ei saa päättää kehostaan, jossa ihonväri määrittää elämän arvon, jossa jatkuva taloudellinen kasvu voittaa kestävyyden ja vastuullisuuden. En kirjoittanut maailman viimeinen tytön tarinaa tietoisena kannanottona, vaan sen lähtökohtana ovat inhimillinen suru ja pelko, omakohtainen sekä kollektiivinen esineellistämisen, vääränlaisuuden ja samaan aikaan riittämättömyyden kokemus.

3. Mitkä kirjat tai ketkä kirjailijat ovat kirjallisia innoittajiasi?
Samanlaisesta lähtökohdasta olen päätynyt lukemaan hyvin paljon Leena Krohnia, joka käsittelee teoksissaan ympäristön, ihmisyyden ja olemassaolon teemoja juuri spekulatiivisen fiktion kautta. Olen aina pitänyt paljon fantasiasta ja scifistä, mutta vasta kirjallisuuden opinnoissani rakastuin ja lopulta myös erikoistuin juuri kotimaiseen spekulatiiviseen fiktioon. Leena Krohn on yksi tärkeimmistä esikuvistani ja olen hänelle kiitollisuudenvelassa kaikista hänen teoksistaan sekä omasta gradustani. Arvostan myös erittäin paljon Johanna Sinisaloa, joka on niin ikään toiminut esikuvanani juuri spekulatiivisen fiktion kirjoittajana, sillä Finlandian voittaminen spefillä ei ole mikään läpihuutojuttu. Listani ei kuitenkaan olisi koskaan täydellinen ilman Siiri Enorantaa, joka kirjoittaa ilmiömäistä kieltä ja sydänjuuriin tunkeutuvia tarinoita. Jo nämä kolme kirjailijaa teoksineen todistavat, että spefillä on paikkansa kotimaisen kaunokirjallisuuden keskiössä – nyt ja tulevaisuudessa.

 Sitaatti tekstistä Mitä jos -maailmat:
“Juontaja: Nyt odotetaan, että mikä valo sieltä syttyy. Aivan pian. Äh! Punainen valohan se sieltä paistaa! Mikael. Tilanne on nyt se, että me siirrymme kahdeksannelle kierrokselle ja sinun on pakko nostaa tässä vaiheessa kortti Suuren Sattuman pakasta. Kyllä, samasta pakasta, joka koitui Oliverin kohtaloksi. Olet tässä vaiheessa kerännyt 79 000 euroa. Odotetaan, että kortit ilmestyvät siihen näytölle. Noin! Nyt kaikki pidetään peukkuja pystyssä ja odotetaan ihan hiljaa, että Mikael valitsee.
Mikael: Otan sen kortin, jota en yleensä valitsisi eli tämän.
Juontaja: Lukitaan se. Oletko valmis, Mikael? Olemmeko me valmiit? Entä kotikatsomo? Tämä kortti saattaa ratkaista Mikaelin kohtalon. Tai oikeammin: hänen siskonsa!
Mikael: Huh. Olen valmis.
Juontaja: No, ei se sitten auta. Käännetään kortti! AIJAI! Ei voi olla totta! Vankila-kortti! Kaikista korteista juuri Vankila-kortti, ei voi olla totta!”

Lisätietoja kilpailusta:
http://erkonkilpailu.net
J.H. Erkon kirjoituskilpailua on järjestetty vuodesta 1957. Järjestäjinä toimivat Suomen Nuoriso-opisto, Suomen Nuorisoseurat sekä Nuoren Voiman Liitto.

Nuoren Voiman päätoimittajaksi Taija Roiha

Nuori Voima -lehden uudeksi päätoimittajaksi on valittu Taija Roiha. Roiha on kirjoittaja ja kirjallisuuden väitöskirjatutkija Jyväskylän yliopistosta. Hän on työskennellyt aikaisemmin Taiteen edistämiskeskuksessa ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporessa. Myös podcastaajana tunnetun Roihan kiinnostuksen kohteet liittyvät feministiseen kirjallisuuteen ja tekijyyteen kirjallisuudessa. 

Roiha aloittaa tehtävässä tammikuussa 2021. Lehden toisena päätoimittajana jatkaa Vesa Rantama. 

“Päätoimittajakaudellani haluan kehittää Nuorta Voimaa ajassaan kiinni olevana ja kunnianhimoisena kirjallisuuslehtenä, joka kontekstoi käsittelemänsä aiheet huolellisesti ja tarjoilee ne kirjallisesti korkeatasoisella tyylillä. Ajattelen ajankohtaisen sisällön tarkoittavan Nuoren Voiman tapauksessa muutakin kuin medianäkyvyydestä kilpailevien uutuusteosten käsittelyä: haluan nähdä lehden sivuilla teosesittelyitä unohdetuistakin kirjoista, jotka ansaitsisivat osakseen enemmän huomiota”, Roiha toteaa.

Erityistä huomiota vastavalittu päätoimittaja haluaa kiinnittää lehteen kirjoittavien moninaisuuteen: “Toivon Nuoren Voiman toimivan julkaisualustana moninaiselle kirjoittajajoukolle. Tällä hetkellä näen erityisen tärkeänä sen, että lehti pyrkii aktiivisesti lisäämään rodullistettujen kirjoittajien osuutta omassa avustajakunnassaan. Suomen kirjallisuuskenttä on häiritsevän valkoinen, eikä asia korjaannu itsestään”, Roiha linjaa.

Nuori Voima on viidesti vuodessa ilmestyvä kirjallisen kulttuurin lehti. Lehteä julkaisee kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto ry.

Lisätiedot:
Vesa Rantama
puh. 050 3680 072
vesa.rantama@nuorenvoimanliitto.fi

Taija Roiha
puh. 050 400 6786
taija.roiha@gmail.com

Muutoksia syksyn ohjelmaan

Syksyn ohjelmaan on tullut muutoksia Villa Sarkian, Nykyaika-tapahtuman ja esseesalonkien osalta.

Villa Sarkian kevätkaudelle ei tänä vuonna järjestetä avointa hakua. Koronatilanteesta johtuen syyskauden haussa haettiin sekä syksyn että kevään residenssipaikkoja, minkä lisäksi monet syksyn paikat on siirretty kevätkaudelle. Peruutuspaikkoja voi kuitenkin tiedustella sähköpostilla: laura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi.

Ennakkotiedoista poiketen myös Nykyaika-ajattelutapahtuma on siirretty keväälle 2021. Lisäksi syksyn esseesalongit on peruutettu. Nuori/Voima-klubit ja Koettelevan Kirjallisuuden klubit järjestetään näillä näkymin tarkoilla turvajärjestelyillä Suvilahti TBA:lla (lisätietoja täältä).

Nuori Voima etsii työparia päätoimittajalle

112-vuotias kulttuurilehti Nuori Voima etsii toista päätoimittajaa. Hyvät vuorovaikutustaidot, editointikyky, kirjallisuuden tuntemus, ideat lehden kehittämiseksi ja aikataulujen hallinta ovat työssä tarpeen.

Päätoimittajan on hyvä tunnistaa kulttuuri-ilmiöitä, jotka ajassamme kaipaavat perusteellisempaa käsittelyä tai suuremman yleisön huomiota. Apua työssä voi olla niin sosiaalisen median taidoista kuin akateemisen maailman tuntemuksesta: lähtökohtana on edellisen keskustelun syventäminen ja jälkimmäisen tekeminen laajemmin ymmärrettäväksi. Lehteä tehdään kirjallisuus edellä, mutta monille kiinnostaville aiheille on siinä sijansa.

Uusi päätoimittaja valitaan lehdessä vuodesta 2018 toimineen Vesa Rantaman työpariksi. Aloittamisen ajankohta on sovittavissa, toivomme aloittamista jo tämän vuoden puolella.

Päätoimittajat vastaavat yhdessä Nuoren Voiman journalistisesta linjasta, sisällöstä, ilmestymisaikataulusta ja budjetista. Työhön kuuluu lehden numeroiden suunnittelua, juttujen tilaamista ja toimittamista, taittoon osallistumista, muiden lehden työntekijöiden ohjaamista ja palkkionmaksusta huolehtimista. Lehden verkkosivu ja some pidetään ajan tasalla. Päätoimittajat osallistuvat myös Nuori/Voima-klubien suunnitteluun ja tuottamiseen.

Työaika on 19h/viikko, palkka on 1260 euroa kuukaudessa. Lehden ja liiton toimisto on Helsingin Punavuoressa, mutta päivittäisessä työssä on hyvät etätyömahdollisuudet.

Hakemukseen liitetään ansioluettelo ja 2–3 juttunäytettä. Hakemukset pyydämme lähettämään sähköpostitse pdf:nä viimeistään 5.10.2020 osoitteeseen vesa.rantama@nuorenvoimanliitto.fi. Sähköpostin otsikkokenttään merkitään ”päätoimittajahaku”. Hakemuksia ei palauteta. Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.

Haastatteluun valituille ilmoitetaan 9.10. mennessä. Haastattelut järjestetään viikolla 42. Valinnasta ilmoitetaan 31.10. mennessä.

Lisätietoja: Vesa Rantama, puh. 050 3680 072
Tiedustelut puhelimitse ensisijaisesti 2.10. ja 5.10. klo 14-16. Tiedusteluja voi tehdä myös sähköpostitse.

Runokuun ohjelma julkistettu – sähkö-teemainen runofestivaali järjestetään sekä livenä että etänä 20.-30.8.2020

Kirjallisuusfestivaali Runokuu järjestetään 20.-30.8.2020 sekä fyysisinä tapahtumina että verkossa. Runokuun tapahtumat striimataan, joten niitä pääsee seuraamaan myös etänä. Tapahtumia järjestetään Helsingissä muun muassa Oodissa ja Tiivistämöllä.

Tänä vuonna Runokuu tekee yhteistyötä myös Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin ja Ylen kanssa. Festivaalien yhteistyöohjelmaa nähdään Oodissa 28.8.

Runokuun ohjelmistoon kuuluu monipuolisesti näyttelyitä, keskusteluja, iltaklubeja ja kaupunkitilaan levittyviä tapahtumia. Festivaalin sähkö-teemaan linkittyvät muun muassa poikkitaiteellisuus ja jännitteet eri taiteenlajien välillä. Taiteidenvälisyyttä nähdään muun muassa Olli-Pekka Tennilän runoteoksen Ontto harmaa pohjalta tehdyssä tanssiteoksessa Ontto harmaa tanssi Mad Housessa 19.8.-23.8. Myös esimerkiksi Nuori/Voima -klubia 28.8. kuratoivat esitystaiteilijat Emilia Kokko ja Elina Minn. Klubilla syvennytään esitystaiteeseen niin keskusteluissa kuin esityksissäkin.

Sähköteemaan liittyy myös monimuotoinen digitaalisen runouden kenttä. Oodissa nähdään koko tapahtuman ajan runoilija Marko Niemen (1974-2019) muistoksi pidettävä digitaalisen runouden näyttely, jossa tutustutaan Niemen uraauurtavaan digitaalisen runouden tuotantoon. Näyttelyn kuraattorit Virpi Vairinen ja Mikael Brygger keskustelevat keskiviikkona 26.8 digitaalisesta runoudesta.

Runokuu levittäytyy kaupunkitilaan HSL:n kanssa yhteistyönä tehdyn Runoja raiteilla -projektin myötä. Metrojen ja ratikoiden diginäytöillä olevat sähköteemaiset runot on valikoinut tänä vuonna Susinukke Kosola. Kokonaisuuden pohjalta järjestetään myös oma tapahtumansa Oodissa 28.8. yhteistyössä Ylen kanssa.

Lisäksi Runokuu näkyy kaupungilla sisäpihakierroksella 22.8., jossa runoilijat Leena Sainio ja Miira Luhtavaara sekä Suomen Lausujain liiton lausujat esiintyvät kolmella sisäpihalla ympäri Helsinkiä. Oman kotitalonsa sisäpihan voi myös ilmoittaa mukaan kierrokselle. Draama-Helminäkin tunnetun Helmi Kajasteen esseistis-elokuvallisella arkkitehtuurikävelyllä 27.8. puolestaan tutustutaan Vallilaan Rakenna, Kärsi ja Unhoita -teoksen näkökulmasta.

Poetry Mixtape -päätapahtumassa 29.8. Tiivistämöllä soittaa debyyttikeikkansa Laura Lindstedtin, Petra Lampisen ja Satu Järvisen Kutisevat neitsyet, joka on Lindstedtin väitöskirjaa soittava, koronakeväänä perustettu elektropunkbändi. Illassa nähdään myös muun muassa runoilijat Tua Forström, Jyrki Kiiskinen, Rosanna Fellman sekä Jere Vartiainen.

Runokuussa ja tapahtumapaikoilla kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen. Koronavirustilanteen vuoksi turvallisuudesta livetapahtumissa pidetään huolta tehostetulla siivouksella, rajatuilla yleisömäärillä sekä väljällä istuinpaikkojen asettelulla. Tapahtumat striimataan ilman yleisöä turvallisuustilanteen niin vaatiessa. Ajantasaiset tiedot striimauksista päivitetään Runokuun verkkosivuille.

Runokuun yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Helsinki Lit, Helsinki Poetry Connection, Suomen Lausujain Liitto, Tuli&Savu, Keski-Suomen kirjailijat, Suomen PEN, AV-arkki, kulttuurikeskus Stoa, Poesia, Ursa Minor ja Kuurojen liitto. Järjestäjänä toimii kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto. Runokuu järjestetään vuonna 2020 kuudettatoista kertaa. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.runokuu.fi.

Lisätiedot:

Ohjelmajohtaja
Anna Borgman
p.044 207 4651
anna.borgman@nuorenvoimanliitto.fi

Apulaistuottaja, viestintä
Elina Sallinen
p. 044 307 4652
elina.sallinen@nuorenvoimanliitto.fi

Suuri digitaalisen kirjallisuuden hanke alkaa – mukana NVL, ELKE, Aalto Studios, Taideyliopiston kirjoittamisen maisteriohjelma sekä Nokturno

Nuoren Voiman Liitto on saanut yhteistyökumppaneidensa kanssa SKR:n Uudenmaan rahaston kärkihankerahoituksen digitaalisen kirjallisuuden hankkeelle. Hankkeessa ovat mukana Nuoren Voiman Liitto, Elävän kuvan keskus ELKE ry, Aalto-yliopiston Aalto Studios, Taideyliopiston kirjoittamisen maisteriohjelma ja Runoyhdistys Nihil Interit ry:n Nokturno.fi-runoussivusto. DI-KI -hankkeessa tehdään näkyväksi digitaalista kirjallisuutta sekä edesautetaan uusien teosten syntymistä ja esiintuomista.

Hankkeen tarkoituksena on lisätä suuren yleisön sekä kirjallisuuskentän ja ohjelmoijien tietoisuutta digitaalisesta kirjallisuudesta ja sen mahdollisuuksista, tuoda kirjoittajia ja koodaajia yhteen yhteistyöverkostojen vahvistamiseksi sekä tarjota ammattilaisresursseja uusien teoksien tuottamiseksi. Hankkeessa järjestetään niin ammattilaisille suunnattuja seminaareja kuin kaikille avoimia tapahtumiakin. 

Hankkeen rahoittavat Suomen kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto sekä AVEK. Hanketta aletaan valmistella syyskaudella 2020. Hanke on osa Nuoren Voiman Liiton 100-vuotisjuhlavuotta 2021. 

Digitaalisen kirjallisuuden kirjoon kuuluu ohjelmointia ja usein myös eri taiteenlajien keinoja hyödyntäviä teoksia. Taiteenlajeista digitaalinen kirjallisuus voi hyödyntää esimerkiksi musiikkia, peli-ja videotaidetta, äänitaidetta tai visuaalista taidetta. Teknologioista voidaan hyödyntää esimerkiksi AR- tai VR-teknologiaa, sosiaalisen median kanavia tai teknologisen ympäristön arkkitehtuuria, siis esimerkiksi koodia. Teokset voivat siis esimerkiksi olla interaktiivisia tai ne voivat sisältää ohjelmoitua tekstin liikettä. 

Digitaalisen kirjallisuuden teokset voivat olla monessa eri muodossa: katsottavina tai kuunneltavina ääni- tai videotiedostoina, ladattavina sovelluksina, internet-selaimessa toimivina sivuina tai vaikka galleriatilassa sijaitsevina monimediaisina kokonaisuuksina. Digitaaliseen kirjallisuuteen lasketaan toisinaan kuuluvaksi myös painettujen kirjojen e- tai äänikirjaversiot, mutta DI-KI-hanke keskittyy teoksiin, jotka syntyvät digitaaliseen maailmaan.

Lisätietoja: Laura Serkosalo, laura.serkosalo@nuorenvoimanliitto.fi, puh. 044 207 4650.

Artikkelin kuva: Saila Susiluoto, Antikythera-runosovellus (2015)