Nuori Voima -palkinto Nokturno.fi-sivustolle

Kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liiton jakama Nuori Voima -palkinto on myönnetty digitaalista runoutta edistävälle ja julkaisevalle Nokturno.fi-runoussivustolle. Palkinto myönnetään ennakkoluulottoman ja uutta luovan kirjallisuuden mahdollisuuksien edistämisestä. Nokturnoa ylläpitää runoyhdistys Nihil Interit ry.

”Nokturno.fi on luonut kasvualustan kirjallisille teoksille, jotka hyödyntävät digitaalisia keinoja. Digitaalisen, verkkoa hyödyntävän ja monitaiteisen runouden ja muun kirjallisuuden julkaisijana Nokturno on Suomen kontekstissa ainutlaatuisen tärkeä.”, toteaa Nuoren Voiman Liiton hallituksen puheenjohtaja, kirjailija Matti Kangaskoski.

Yksi palkinnon myöntöperusteista on myös Nokturnon digitaalinen residenssi. ”Residenssi tarjoaa kirjailijoille ohjelmointitukea, inspiraatiota, asiantuntemusta ja rahallisen palkkion. Nokturnon digitaalisessa residenssissä kirjailijat saavat keskittyä digitaalisen kirjallisuuden luomiseen ja digitaalisten ilmiöiden tarkasteluun. Ennennäkemättömien mahdollisuuksien luominen vaatii paitsi visiota myös rohkeutta, päättäväisyyttä ja anteliaisuutta”, Kangaskoski toteaa.

Nuori Voima -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain ansioituneesta toiminnasta kirjallisuuden ja kulttuurin alalla. Palkintoa on jaettu vuodesta 1993 lähtien, ja sen myöntää kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto. Valinnan teki Nuoren Voiman Liiton hallitus.

Palkinto jaetaan Nuori/Voima -klubilla Korjaamolla 17.5. klo 19.30 alkaen.

Lukijan vuorovaikutus

Paluuviitteet