NVL mukana Tekstin talon avajaisfestivaaleilla

On aika Tekstin talon juhlallisten avajaisten!

Tekstin talon nelipäiväinen avajaisfestivaali on kaikille avoin ja ilmainen. Tekstin ystävä, tästä et halua jäädä paitsi!

NVL on mukana miltei jokaisena festaripäivänä omalla avajaisohjelmallaan. Löydät meidän ohjelmamme alta. Runsasta ohjelmaa pääset silmäilemään kokonaisuudessaan avajaisten sivulta.

Nuoren Voiman Liitto on Helsingin Sörnäisiin perustetun Tekstin talo -yhteisön perustajajäsen.

Nuoren Voiman Liiton avajaisohjelma Tekstin talossa

TORSTAI 25.1.2024

18:00-19.30 PERMANTOSALI, 1. KRS
Kirjallisuus yhteiskunnallisena voimana. Paneelikeskustelu. Millaista on kirjallisuuden yhteiskunnallinen voima? Entä mitkä voimat pyrkivät vaikuttamaan kirjallisuuteen ja kirjailijoihin? Panelisteina Oula Silvennoinen, Klaus Maunuksela ja Toni Lahtinen. Puheenjohtajana Susanna Hast. Yhteistyössä Suomen tietokirjailijat ry:n kanssa.

PERJANTAI 26.1.2024

20.00-22.30 PERMANTOSALI, 1. KRS
Koettelevan kirjallisuuden klubi. Koettelevan kirjallisuuden klubi palaa pitkän tauon jälkeen! Kirjallisella klubilla kohdataan lukuisia eri esittämisen tapoja, perusteellisia keskusteluja sekä kirjallisuuskentän vaihtoehtoisia ääniä. Illan avaa animaatiotaiteilija Emma Louhivuoren lyhytelokuva ”Hänen päänsä”. Tämän jälkeen lavalla keskustelevat kirjallisuuden tutkija, dosentti Laura Piippo sekä filosofi, kirjailija, dosentti Antti Salminen. Klubin päättää runoilija Sanna Karlströmin ja muusikko Janne Lastumäen yhteisesitys.

LAUANTAI 27.1.2024

15.00-15.50 PARVISALI, 6. KRS
Ääniä ajasta aikaan. Hillevi Kilpeläinen esittää katkelman Helvi Hämäläisen elämään paneutuvasta monologista. Nuorten sanataiteilijoiden Ääneen!-runoteoksen kantaesitys. Yhteistyössä Suomen lausujainliiton kanssa.

16.00-17.50 PARVISALI, 6. KRS
Nuorten sanapaja. 13–19-vuotiaille nuorille soveltuvassa sanapajassa osallistujat saavat kirjoittaa haluamallaan kielellä. Kieliopilla ei ole väliä! Ohjaajana Jenni Hurmerinta.

LISÄKSI KOKO FESTIVAALIN AJAN

AVOIN TYÖTILA, 1. KRS.
Hiljainen huone. Tekstin talon avajaisten hiljainen huone on pyhitetty hiljentymiselle, lukemiselle ja kuuntelemiselle. Kuulokkeista voit kuunnella kolmea kirjallista ääniteosta, lukea hankkimiasi kirjoja tai olla vain. Hiljaisessa huoneessa soivat teokset:
* Karri Kokko: Varjofinlandia
* Saila Susiluoto & Antti Nykyri: Oratorio
Avaruuden raja (nuorten kirjoittajien Ääneen!-sanataidehanke)

Tutustu Tekstin talon koko ohjelmaan avajaisten sivulla.