Luovan tietokirjoittamisen kurssi -ohjaajana Tiina Raevaara

Luova tietokirjoittaminen -kurssi
Aika: lauantaisin 13.2., 6.3. ja 20.3. kello 11-17. Kurssipäivät sisältävät 1h omakustanteisen ruokatauon.
Paikka: Helsingin Työväenopiston Opistotalo, Helsinginkatu 26, Kallio
Kurssimaksu: NVL:n ja Suomen Tietokirjailijoiden jäsenille 60€, ei jäsenille 80€.
Ilmoittautuminen ja maksu: 10.2. mennessä täältä https://ilmoittaudu.nuorenvoimanliitto.fi/luovatietokirjoittaminen

Millaista on luova tietokirjoittaminen? Oletko kenties työstämässä käsikirjoitusta, ja haluaisit vinkkejä kaunokirjallisten keinojen hyödyntämiseen tietokirjassa? Tervetuloa ottamaan selvää NVL:n ja Suomen Tietokirjailijat ry:n yhteiskurssille!

Voit olla joko pidemmälle ehtinyt tietokirjailija tai vasta tietokirjoittamisen maailmaan tutustuva kirjoittaja, mutta sinulla olisi hyvä olla jonkinlaista kokemusta tai tietämystä tietokirjoittamisesta.

Kurssin ohjaa pitkän kokemuksen sekä kauno- että tietokirjoittamisesta omaava kirjailija Tiina Raevaara. Raevaara (s.1979) on Keravalla asuva kirjailija, tietokirjailija ja tiedetoimittaja. Hän on kirjoittanut kymmenkunta kaunokirjaa sekä tietokirjoja muun muassa tieteen yleistajuistamisesta (Tajuaako kukaan? Opas tieteen yleistajuistajalle, 2016) sekä tietokirjan tekemisestä (Tietokirjailijan kirja, 2019, yhdessä Urpu Strellmanin kanssa). Raevaara on koulutukseltaan geneetikko, FT, ja hän on toiminut myös työelämäprofessorina Turun yliopistossa. Hän kirjoittaa kolumneja muun muassa Suomen Kuvalehteen ja Turun Sanomiin.

Ennakkotehtävä: Ilmoittautumisen yhteydessä liitä mukaan maksimissaan yhden liuskan kuvaus omasta tietokirjoittamisen vaiheestasi: onko sinulla esimerkiksi käsikirjoitus työn alla, mikä sen aihe on, miten se edistyy ja onko jokin erityinen asia, johon toivoisit kurssilta apua. Kerro myös, millainen kirjoittajan ura sinulla on takanasi.

Kurssille otetaan 12 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Huomioithan myös, että kurssi järjestetään ainoastaan lähiopetuksena. Mikäli koronatilanne ei salli kokoontumista keväällä, kurssi siirretään myöhempään ajankohtaan. Kurssi on suunnattu yli 18-vuotiaille.  Yhteistyössä Suomen tietokirjailijat.

Kuva: Jussi Helttunen