J.H. Erkon raati 2024 esittäytyy

J.H. Erkon kirjoituskilpailun vuoden 2024 proosakierroksen raadissa toimivat päätuomarina kirjailija Anu Kaaja ja raadin muina jäseninä kirjailija Markku Paasonen, kustannuspäällikkö, FT Taija Roiha sekä Kallion lukion opiskelija Syksy Tanninen. Alla heidän mietteitään ja terveisiään kilpailusta ja raatityöstä.

Anu Kaaja

Anu Kaaja. Kuva: Jirina Alanko.

Itselleni J.H. Erkon kilpailun tuomarointi on kunniatehtävä, johon liittyy huvittavana piirteenä se, etten muista olenko osallistunut kilpailuun itse. Ehkä? Hyvin vahva ehkä. Joka tapauksessa muistan eri kirjoituskilpailujen tuoneen kirjoittamiseen välietappeja silloin, kun vasta haaveilin kustannussopimuksesta. Toivon, että saan raatilaisen roolissani lukea keskenään hyvin erilaisia tekstejä. Olen kokeellisuuden ja outoilun ystävä ja kannatan kaikenlaisia tekstilajirajojen ylityksiä ja hämärtämisiä. Silti arvostan myös taidokkaasti kirjoitettua, suorasanaista ja kertovaa proosaa. Olen iloinen siitä, että saan kohdata tekstit ilman tietoa kirjoittajasta. Hetkellinen tekijättömyys tuntuu virkistävältä aikana, jolloin kirjoittajilta odotetaan jatkuvaa henkilöbrändäystä.

Markku Paasonen

Markku Paasonen. Kuva: Jarkko Mikkonen.

Osallistuin itse J. H. Erkon kirjoituskilpailuun vuosikymmeniä sitten, ja kokemus kannusti minua valtavasti. On ollut tärkeää ymmärtää, että proosan alue on avara, paljon avarampi kuin yleensä ajatellaan. Proosaahan on kaikki kirjoitus, joka ei noudata säejakoa. Olisi hienoa, jos sellainen vapaus näkyisi kilpailutöissä.

Taija Roiha

Taija Roiha. Kuva: Liisa Lehkonen.

J. H. Erkon kirjoituskilpailu on yksi maamme tärkeimmistä nuorille kirjoittajille suunnatuista kirjoituskilpailuista. Se nostaa esiin uusia, lupaavia kirjoittajia sekä antaa heille tunnustusta ja kannustusta. Kilpailu tarjoaa erityislaatuisen tilaisuuden tutustua julkaisu-uraansa aloittelevien kirjoittajien töihin. Odotan sitä innolla! Toivon kilpailutöiden muodostavan monipuolisen kokonaisuuden, jossa erilaiset tavat lähestyä proosaa pääsevät esille. Erityisesti odotan pääseväni lukemaan töitä, joista välittyy uteliaisuus lajityypin mahdollisuuksia kohtaan. Oli tyylilaji sitten koivuklapia tai lyyrisen koettelevaa ilmaisua, on tärkeää, että kilpailutyö on viimeistelty niin muodon kuin sisällönkin puolesta – keskeneräistä työtä on nimittäin vaikea arvioida. Kannustan kilpaan osallistuvia ottamaan mielikuvituksensa vakavasti ja seuraamaan omaa näkemystään viimeistä pilkkua myöten.

Syksy Tanninen

Syksy Tanninen. Kuva: Syksy Tanninen.

Kirjoituskilpailu merkitsee minulle ennen kaikkea mahdollisuutta: niin kilpailuun osallistujille kuin itselleni kilpailuraadissa. Harvoin on kilpailuja, joihin kaikki saavat osallistua, ja sen takia varmasti tulemme näkemään mitä erilaisempia kilpailutöitä. Toivon, että myös mahdollisimman nuoret kirjoittajat uskaltavat osallistua! Nuorten pitää raivata itselleen tilaa aikuisten maailmassa, ja kirjoittaminen on paras tapa saada ääntään kuuluviin. 🙂

Kilpailu on nyt käynnissä ja kilpailuaikaa maaliskuun loppuun asti! Ohjeet ja lähetyslomake linkin takana: https://ilmoittaudu.nuorenvoimanliitto.fi/erkonkilpailu2024