Ennätyspitkä Runokuu-festivaali alkaa 15.8.

Tiedote 31.7.2019
Nuoren Voiman Liitto
Vapaa julkaistavaksi

Runokuu-kirjallisuusfestivaali levittäytyy jälleen ympäri Helsinkiä 15.-25.8. Yhdentoista päivän ajan nähdään ja kuullaan runoutta ja eri kirjallisuuden- ja taiteenlajeja laidasta laitaan. Tapahtumia festivaalilla on kaikkiaan 45, ja valtaosa niistä on maksuttomia.

Mukana on ennätysmäärä näyttelyitä, kansainvälisiä vieraita sekä ensimmäistä kertaa kirjallisuuden ja taiteen lajeja sekoittava ilta Genreblender. Genreblender-tapahtumassa 16.8. Kansallisteatterin Lavaklubilla nähdään muun muassa tietokirjallisuuden ja runouden kohtaaminen Mia Kankimäen ja Saila Susiluodon esiintyessä, kotimaisen nykysarjakuvan ääneenlukua, essee open mic sekä esitys, jossa runoilija Sinikka Vuola ja haitaristi Niko Kumpuvaara yhdistävät voimansa.

Runokuun näyttelyohjelma tarjoaa muun muassa Virpi Alasen visuaalisen runouden näyttelyn Poeettisia eläimiä sekä Ville Pirisen kuratoiman, sarjakuvaa ja sanataidetta yhdistävän näyttelyn Loppuvat sanat, alkavat kuvat kulttuurikeskus Stoassa. Runokuun näyttelyihin voi törmätä myös yllättävissä paikoissa, esimerkiksi Helsingin kaupungintalon aulassa nähdään Marko Niemen digitaalinen runoteos Maapallo.

Myös perinteeksi muodostunut Runoja raiteilla -kampanja uudistuu. Tämän vuoden runot on valinnut runoilija Sinikka Vuola, jonka ennen julkaisemattoman runon yleisö pääsee lukemaan ensimmäistä kertaa.Sarjassa on kaikkiaan kymmenen nykyrunoa metrojen ja ratikoiden näytöillä sekä ilmaiseksi jaettavissa runokorteissa. Vuolan lisäksi kampanjassa ovat mukana runoilijat Markku Aalto, Tua Forsström, Raisa Jäntti, Marko Niemi & Miia Toivio, Kaija Rantakari, Stina Saari, Aki Salmela, Heli Slunga ja Samppa Varis.

Päävieraaksi saapuu ensimmäistä kertaa Suomessa vieraileva yhdysvaltalainen Renee Gladman. Renee Gladman (s. 1971) on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa yhdistyvät kokeellinen proosa, visuaalinen runous ja henkilökohtaiset esseet. Hänen teoksiaan ovat mm. kuvan ja kielen yhteyksiä tutkiva Prose Architectures sekä kuvitteelliseen Ravicka-kaupunkiin sijoittuva spekulatiivisten scifi-romaanien sarja Viimeisin teos on rikosromaaniksikin luonnehdittu tänä vuonna ilmestynyt Morelia. Gladmanin lisäksi Runokuussa nähdään kymmenen muuta kansainvälistä vierasta.

Runokuun päätapahtumapaikkana toimii Kansallisteatterin Lavaklubi, joka tarjoaa koko festivaaliviikon ajan muun muassa keskusteluja ja monipuolisia kirjallisuusklubeja. Runokuu on Helsingin juhlaviikkojen yhteistyöfestivaali. Festivaalin muita yhteistyökumppaneita ovat mm. HSL, Kansallisteatterin Lavaklubi, Meidän festivaali, Helsinki Poetry Connection sekä erilaiset instituutit, yhdistykset ja yhteisöt. Festivaalin järjestää kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto. Koko ohjelman näet osoitteesta www.runokuu.fi.

Lisätietoja:

Anna Borgman