Kiitos Runokuusta 2022!

Kiitos kaikille Runokuun esiintyjille, kävijöille ja yhteistyökumppaneille huumaavan ihanasta Runokuusta!

Kahden pandemiavuoden jälkeen saimme jälleen kokea Runokuun paikan päällä. Helteisellä viikolla Runokuu tavoitti runsaan joukon runouden ystäviä Tiivistämöllä, jossa nähtiin kattaus monipuolista ohjelmaa. Tapahtumia oli mm. audiovisuaalisista runoesityksistä keskusteluihin ja runotanssiesityksistä monikielisiin iltaklubeihin! Koimme esimerkiksi sprechbohrerin puhetaidekonsertin ”The Poets’ Sound” –tapahtumassa, kelluimme sukupuolieuforiassa Iiris Miettisen ja Elsi Sloanin ”VALLAANTUA” -esityksessä ja ”Staged Poetry Night” -klubilla kuulimme runoutta häkellyttävän monella kielellä sekä alkuperäisteksteinä että käännöksinä.

Tänä vuonna myös lanseerattiin onnistuneesti Runokuun uusi ohjelmaosuus, Runokuu OFF, jossa lukuisat kirjallisuuskentän toimijat saivat järjestää omannäköistään ohjelmaa Runokuun puitteissa. OFF:issa Rosebud Sivullisen lavalla kuultiinkin esimerkiksi monipuolista runonlausuntaa, iso liuta runoilijahaastatteluja, pureva tietokirjaraati ja ekopoeettinen itkuruno.

Avaamme ensi viikolla myös Runokuun kävijäkyselyn, jonka kautta voi antaa palautetta tämän vuoden festivaalista. Sen kautta saamme tärkeää tietoa Runokuun kävijöiden ajatuksista ja kokemuksista tulevaisuuden festivaalien ohjelmiston ja käytännön järjestelyjen kehittämistä varten. Kyselyn avulla myös kartoitamme esimerkiksi viestintämme toimivuutta.

Nähdään ensi vuonna Runokuussa!

Kuva: black mödernism (kuvaaja Saara Tamminen)