Nuoren Voiman Liitto hakee korkeakouluharjoittelijaa vuodelle 2023

Kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto etsii korkeakouluharjoittelijaa. Pääaineesi voi olla mikä vain, kunhan olet kiinnostunut kirjallisuudesta, kulttuurijournalismista ja tapahtumanjärjestämisestä. Tarjoamme näköalapaikan suomalaisen kirjallisuuden ytimeen ja monipuolisia tehtäviä kulttuurijournalismin ja tapahtumatuotannon parissa.

Nuoren Voiman Liitto on 102-vuotias kirjallisuusjärjestö, joka järjestää kirjoittajakoulutusta ja kirjallisuustapahtumia sekä julkaisee Nuori Voima -lehteä. Nuori Voima -lehti on neljästi vuodessa ilmestyvä monipuolinen kirjallisen kulttuurin lehti. Runokuu on tänä vuonna 19. kerran järjestettävä monilajinen ja monitaiteinen kansainvälinen kirjallisuusfestivaali.

Nuoren Voiman Liiton / Nuori Voima -lehden korkeakouluharjoittelija

Harjoittelun ajankohta: 3 kk välillä 1.8.–31.10.2023 tai sopimuksen mukaan

Pääasialliset työtehtävät: Harjoittelu jakautuu Nuori Voima -lehden toimittamisen ja tapahtumatuotannon välille, painottuen harjoittelun alkupuolella Runokuu-festivaalin tuotantoon ja jälkipuoliskolla lehden toimittamiseen. Festivaalin osalta harjoittelijan tehtäviin kuuluu tuottajan avustaminen festivaalin valmisteluissa ja viestinnässä sekä työskentely paikan päällä tapahtumassa esiintyjien ja yleisön parissa. Toimitusharjoitteluun kuuluu osallistuminen neljästi vuodessa ilmestyvän Nuori Voima -lehden tekemiseen sekä verkkosisällön tuottamiseen ja toimittamiseen. Tehtäviin kuuluu lehtien suunnittelu yhdessä päätoimittajien kanssa, juttujen tilaamista, toimittamista ja kirjoittamista. Työtehtäviin kuuluu myös yhteistyö lehden taittajan kanssa sekä lehden markkinointia eri tapahtumissa, kuten Helsingin Kirjamessuilla.

Harjoittelijalta edellytettävät taidot: Toivomme harjoittelijalta aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Harjoittelijalta odotetaan monipuolista kiinnostusta kulttuuriin, taiteeseen ja journalismiin, hyviä pohjatietoja kotimaisesta kirjallisesta kulttuurista, hyvää yleissivistystä, tiedonhaun ja sosiaalisen median perustaitoja, erinomaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, vähintään tyydyttävää englannin kielen taitoa sekä yhteistyökykyä. Työ vaatii myös joustavuutta, organisointikykyä ja tietoteknisiä perustaitoja. Aiempi kokemus lehtityöstä ja lehtiin kirjoittamisesta on avuksi.

Harjoittelun ehto: Edellytämme oppilaitokselta harjoittelutukea ja harjoittelun soveltuvuutta tutkintoon. Liitäthän hakemukseen oppilaitoksen yhteyshenkilön yhteystiedot.

Työaika ja palkka: Viikoittainen työaika on 37,5 h, jos ei toisin sovittu. Työn luonteen vuoksi työajat ovat epäsäännöllisiä (ajoittaista ilta- ja viikonlopputyötä). Festivaalin ja kirjamessujen aikaan työskentely vaatii tiivistä läsnäoloa, muina aikoina työajat ovat joustavammat ja työtunteja pystyy tasoittamaan rauhallisempina aikoina. Työpaikassa on käytössä joustava työaika ja työaikapankki. Harjoittelijan palkka on 1331 €/kk. Palkka suhteutetaan työaikaan.

Rekrytointiaikataulu: Lähetä hakemuksesi ansioluetteloineen 11.4. mennessä osoitteeseen rekrytointi@nvl.fi. Haastatteluun kutsuttaville ilmoitetaan 14.4. mennessä ja haastattelut järjestetään viikolla 16 eli 17.–21.4. Nuoren Voiman Liiton toimistolla tai tarvittaessa etäyhteyden avulla. Harjoitteluun valitulle ilmoitetaan viimeistään 24.4.

Harjoittelupaikkaa koskevat tiedustelut ja kysymykset ensisijaisesti sähköpostitse:
vs. toiminnanjohtaja saara.tamminen@nvl.fi ja päätoimittaja taija.roiha@nvl.fi