Runokuun avajaiset 24.8.

Nuoren Voiman Liiton vuosittain järjestämä kirjallisuusfestivaali Runokuu alkaa aivan kohta! Ohessa hieman nostoja festivaalin ohjelmistosta:

Festivaali käynnistyy 24.8. klo 18:00 Tiivistämöllä (Kaasutehtaankatu 1) Runokimaran ja Runokuu Poetry Jamin merkeissä! Runokimarassa lavalle nousevat vuoden 2023 Runoja raiteilla -tempauksen runoilijat: Joel Mäkipuro, Katja Meriluoto, Pontus Purokuru, Martina Moliis-Mellberg, Tuukka Pietarinen, Marianna Kurtto.
Heidän runojaan nähdään festivaaliviikon mittaan HSL:n liikennevälineiden diginäytöillä! Poetry Jamissa nähdään yhteys/connection -teeman ympärillä hääräileviä esityksiä, sanataidetta ja performansseja. Luvassa on A Pieskin performanssi ”Virta”, helsinkiläisen Stevin esittämiä runoja tulevasta runokirjastaan, sekä Inari Kaurilahden ja Rae Aiemaan yhteisesitys ”première”.

Perjantaina 25.8 Milka Luhtaniemi ja Matias Loikala esittävät runollisen, kaksikielisen esseeluennan, Kantaa, kahlata, Mustikkamaan rannalla. Samoihin aikoihin klo 17- Tiivistämöllä esitetään runouden ja todellisuuden välisiä suhteita tutkiva dokumenttielokuva Qué Tan Lejos. Perjantai-illan Elävän runon illassa nähdään Osuuskunta Poesian ja runoyhdistys Nihil Interitin kanssa yhteistyössä tehtyä ohjelmaa! Lavalla nähdään Poesian tämän vuoden runoilijat Elina Sallinen, Vesa Etelämäki ja Virpi Alanen. Klubilla kuullaan myös englanninkielistä runoutta Helsingissä asuvalta brittiläistaiteilija Iona Roisinilta. Lisäksi Runoyhdistys Nihil Interit ry. juhlii klubilla 30-vuotisjuhlavuottaan juhlaohjelman merkeissä.

Lauantaina 26.8 Tiivistämöllä nähdään Runokuun kansainvälisten vieraiden esiintymisiä, kun lavalla nähdään Susanne Stephanin haastattelu ja tämän vuoden Versopolis-runoilijat Ásta Fanney Sigurðardóttir ja Anthony Vahni Capildeo. Versopolis runoiljat ovat osa myös illan päätapahtumaa Yhteys-klubia, jossa nähdään maita ja kielirajoja ylittävää runoutta sekä ainutlaatuisia äänitaidetta, musiikkia ja videota kirjallisuuteen yhdisteleviä esityksiä!

Sunnuntaina 27.8 Tiivistämön lavalla nähdään mm. Tomi Kontion syväluotaava haastattelu, brittiläinen Bent Key -kustantamo, Sivuvalon nykyrunouden monikielisen verkkoantologian julkaisujuhla sekä esittäviä taiteita yhdistävä runoesitys 300 merkintää rakkaudesta. Nähdään Runokuussa!

Tutustu koko ohjelmaan: https://www.runokuu.fi
Muista myös seurata Runokuuta Instagramissa ja Facebookissa: