Nuori/Voima -klubin teemana Huuma 26.10.

Nuori/Voima -klubi: Huuma 26.10. klo 19-23

Tervetuloa lokakuun Nuori/Voima-klubille Suvilahden Tiivistämölle! Klubin keskusteluissa sukelletaan Nuori Voima –lehden 5/2021 Huuma-teemaan pureutuen päihteiden ja kirjallisuuden suhteeseen sekä pohditaan esittävää taidetta kritiikin sekä muiden, moninaisten tekstien lähteenä.

Lisäksi nähdään seassa-kollektiivin tuore, kuopiolaisen ANTI – Contemporary Art Festivalin ohjelmistoa kommentoiva kritiikkiperformanssi. Musiikkivieraana genrerajoilla seikkaileva musiikin DIY-ritari Sir Liselot. Illan juontavat Nuoren Voiman päätoimittajat Taija Roiha ja Vesa Rantama.

Liput: 10/12 € + palvelumaksu 2 €

Hanki liput täältä

Alustava aikataulu:

Klo 19:30 Esityksistä kirjoittaminen, kritiikin esittäminen
Keskustelussa käsitellään esityksistä kirjoittamisen monia muotoja ja sitä, miten tekstin keinoin voi kuvata ja arvostella ajassa tapahtuvaa, katoavaa esitystä. Millä perusteella joku teos saa vastaanoton ja toinen ei? Mitä tapahtuu taiteelle, josta ei kirjoiteta? Mitä jos kritiikistä tuleekin esitys? Keskustelemassa seassa-kritiikkiesityskollektiivin Tarleena Laakko, performanssitaiteilija/tutkija Nora Rinne sekä kulttuurituottaja, kirjoittaja Heidi Backström. Keskustelun juontaa Vesa Rantama.

Klo 20:30 Performanssi
“Katsojan kokemuksen esityksellistämisestä” on seassa-kollektiivin (Tarleena Laakko, Milka Luhtaniemi ja Maarit Mustonen) toteuttama kritiikkiperformanssi, joka kommentoi ANTI-festivaalin tämänvuotista ohjelmistoa. Performanssissa esiintyjät tekevät ruumiillisia ja kielellisiä eleitä, jotka ovat jälkiä ja heijastuksia festivaalin aikana nähdyistä teoksista. Performanssin kokeellinen käsikirjoitus julkaistaan myöhemmin erillisenä tekstinä. Performanssin on tilannut Suomen Arvostelijain Liiton Kritiikki näkyy -hanke.

21:00 Keskustelu
Illan toisessa keskustelussa pureudutaan päihteiden ja kirjallisuuden suhteeseen. Mitä päihteidenkäytön kuvauksella tavoitellaan? Mikä määrittää sen, onko huumekuvauksissa kysymys ylevästä arjesta irtautumisesta vai säälittävästä addiktiokäyttäytymisestä? Keskustelemassa Nuoren Voiman Huuma-numeroon päihdekirjallisuudesta esseen kirjoittanut Juhani Kenttä sekä vastikään esikoisromaaninsa Vippi-ihmisiä (Otava) julkaissut Silja Liukkonen. Keskustelun juontaa Taija Roiha.

22:00 Sir Liselot
Sir Liselot on genrerajoilla seikkaileva musiikin DIY-ritari, jonka toinen albumi Maniduros oli Kriitikoiden valinta –Emma-palkintoehdokkaana vuonna 2020. Hänen kappaleensa maalailevat outoja ja maagisia, vinksahtaneitakin hahmoja ja maailmoja, jotka tempaavat kuulijan mukanaan iloitteluun.

Klubin järjestävät yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, ANTI – Contemporary Art Festival ja Suomen arvostelijain liiton Kritiikki näkyy -hanke.

Tapahtumasta tehdään tallenne tai striimi, eli tapahtuma on myös katsottavissa jälkikäteen maksutta.

Ovet avautuvat klo 19.00, ja ohjelma alkaa klo 19.30. Tapahtumassa otetaan huomioon ajantasaiset koronaan liittyvät ohjeistukset. Huolehditaan siis edelleen hyvästä käsihygieniasta, ei tulla kipeänä tapahtumaan, käytetään maskia aina kun se on mahdollista ja pidetään sopivasti etäisyyttä (kaikille on oma istumapaikka). Tervetuloa!