Laura Laakso ja Markku Paasonen Tekstin talon Ääneen-salongissa 9.2.

Laura Laakso ja Markku Paasonen vuoden 2024 ensimmäisessä kirjallisessa Ääneen-salongissa, illan teemana Tuho ja toivo

Ääneen-salonki kokoontuu perjantaina 9.2. ensimmäistä kertaan uudessa lokaatiossa, Tekstin talon Permantosalissa (1. krs). Kuulemme iltaman aikana kahden romaani-ilmaisun uudistajan keskustelua sekä otteita teoksista. Salongin teemana on Tuho ja toivo.

Kirjallisuutta, teatteria ja arkkitehtuuria opiskellut Laura Laakso tähtäsi alun perin balettitanssijaksi. bigmacbeth on hänen pitkään valmistelemansa neljäs romaani, lihallinen ylistys lukemiselle. Baletin, kunnianhimon, vallankäytön, romahduksen ja koston teemat kietoutuvat dokumenttiromaanissa yhteen taiteidenväliseksi ruumiillistumaksi. bigmacbeth on taiteidenvälinen teos, kaunokirjallinen räyhäruumis, joka ahmii teatteria, tanssia ja fellinimäisen surrealistisia näkyjä kylmän sodan aikakaudelta. Kirja, joka ei ole vain ruumiista – se on ruumis.

Markku Paasonen on palkittu ja tunnustettu runoilija ja prosaisti. Paasonen saapuu salonkiin keskustelemaan kahdesta viime vuonna julkaistusta kirjastaan, Lykätty salamurha ja Kaikki on tuhoutunut. Lykätty Salamurha on kirjallinen esseeteos kielestä, kirjallisuudesta ja ihmisyydestä: vain kirjallisuus taiteenlajina kykenee avaamaan kokemusta siitä, mitä on olla kieleen suljettu eläin. Lykätty salamurha puhuu tuosta kokemuksesta ja siihen liittyvästä väkivallasta. Kaikki on tuohoutunut on kokoelma lyhytproosaa tai proosarunoja. Sen häpeilemättömän moninaiset tekstit elävät rytmistä, laulusta ja toiston lukemattomista variaatioista. Kirjat ovat yhteydessä toisiinsa ja ne ovat syntyneet samasta kokemuksesta ja samasta ajattelusta.

Voit seurata keskustelua myös NVL:n live-striimistä: https://www.youtube.com/@nuorenvoimanliitto/featured