Kirjallisuussalonki Ääneen: POC-kirjailijat ja representaatio

Kirjallisuussalonki Ääneen on uusi, noin kuukausittainen matalan kynnyksen kirjallisuustapahtuma Rosebud Sivullinen –kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5). Salongit luovat ajankohtaista kirjallisuuskeskustelua, tuovat esiin tuoreita ääniä, kutsuvat vähälevikkisen kirjallisuuden äärelle ja keräävät kirjallisuuden ystäviä yhteen. Tapahtumissa keskustellaan ja luetaan ääneen.

Lokakuun Ääneen-salonki toteutetaan yhteistyössä POC-lukupiirin kanssa. Salonki järjestetään perjantaina 21.10. ja sen aiheena on POC-kirjailijat ja representaatio. Keskustelussa tutkitaan suomalaista kirjallisuuden kenttää sekä sen muutosta viime vuosikymmenien aikana etenkin mustien ja ruskeiden kirjailijoiden ja lukijoiden näkökulmasta. Mukana keskustelemassa ovat kirjailijat Nura Farah, Kashmeera Lokuge ja Fiona ‘Elōne. Keskustelua vetää POC-lukupiirin toinen perustaja Aracelis Correa.

POC-lukupiiri on syksyllä 2020 perustettu kirjallisuushanke, jonka ensisijaisena tarkoituksena on lisätä POC-kirjailijoiden teosten näkyvyyttä sekä tarjota vertaistukea ja parempaa representaatiota POC-tyypeille Suomessa. Hankkeen taustalla toimivat Aracelis Correa ja Téri Zambrano. POC-lukupiirin löydät Instagramista, Tiktokista ja Facebookista nimellä @poc_lukupiiri. Lue lisää osoitteesta: https://www.poc-lukupiiri.fi/

Esiintyjäesittelyt:

Nura Farah (s. 1979) on Suomeen 13-vuotiaana muuttanut somalinainen, joka on kouluttautunut laborantiksi ja työskentelee Ruokavirastossa. Aavikon tyttäret oli hänen unelmansa ja pitkän työn tulos: suomen kielellä kirjoitettu kertomus tytöstä, jonka elämä on tiukoin langoin sidottu kulttuurin vaatimiin tapoihin ja kipeisiinkin perinteisiin, mutta joka rohkeudellaan pystyy vaikuttamaan omaan onneensa.

Kashmeera Lokuge (s. 1994) syntyi Sri Lankassa ja muutti Suomeen 12-vuotiaana. Restonomiksi valmistuva Lokuge työskentelee digitaalisen sisällöntuotannon ja myyntityön parissa. Vapaa-ajallaan hän paijailee tuntemattomien koiria ja soittelee kotona kitaraa. Esikoisromaani Ilmatilaa (2021) sai alkunsa Instagramin dm-viestistä ja syntyi yhdessä Hyppe Salmen kanssa.

Fiona ‘Elōne (she/her) (s. 1995) on medianomiksi valmistunut tuottaja, kirjoittaja ja lähiömutsi. Työssään ja vapaa-ajalla ‘Elōne voimaantuu sanoista ja yhteisöstä, uudelleenluo yhteyttä esivanhempiensa alkuperäistietoon ja noituu heteronormatiivista patriarkaattia.

Tapahtuma alkaa Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa klo 17. Sisäänpääsy on ilmainen. Tapahtuma striimataan Rosebudin omalle YouTube-kanavalla Sivullinen_Stage:lle.

Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan!

Yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, Rosebud, POC-lukupiiri ja Helsingin kaupunki. Kirjakaupan tapahtumatoimintaa tukee Kordelinin säätiö.