Kirjallisuussalonki Ääneen 28.4. klo 17

Kirjallisuussalonki Ääneen palaa Rosebud Sivullisen (Kaisaniemenkatu 5, Helsinki) lavalle perjantaina 28.4. klo 17! Viime vuonna alkunsa saanut Nuoren Voiman Liiton tapahtumasarja pyrkii synnyttämään ajankohtaista kirjallisuuskeskustelua, tuomaan esiin tuoreita ääniä, kutsumaan vähälevikkisen kirjallisuuden äärelle ja keräämään kirjallisuuden ystäviä yhteen. Salongissa kirjailijavieraat keskustelevat teoksistaan ja lukevat ääneen.

Huhtikuun salongin vieraiksi saapuvat esikoiskirjailija Jenna Viro (Tuhkimoleikkaus, Kosmos 2023) sekä aiemmin novelleja ja tänä vuonna omakohtaisen tietoteoksen julkaissut Henna Raatikainen (Kuinka baletti nousi jaloista päähäni, S&S 2023).

Jenna Viron Tuhkimoleikkaus on oopperan dramaturgiaa noudatteleva tyyli-ilottelu. Taidolla rakennettu, raju ja leikittelevä esikoisromaani kysyy, kuinka pitkälle ihminen on valmis menemään rakkauden, rahan ja kauneuden tähden.

Henna Raatikaisen Kuinka baletti nousi jaloista päähäni on rakkaudentunnustus baletille ja raadollisen toteava kuvaus kauneuden hinnasta. Omakohtaisessa ja älykkäässä teoksessa Raatikainen pohtii, mikä baletissa edelleen kiehtoo meitä, vaikka sen suosituimpien teosten muoto ja kieli ovat muuttuneet vain vähän vuosisatojen kuluessa. Mikä tekee äärimmäisestä hallinnasta ja kurinalaisuudesta kaunista?

Salongin juontaa Nuoren Voiman Liiton tuottaja Mandi Markkanen. Tapahtumaan on vapaa pääsy.