Kirjallisuussalonki Ääneen X Nuori/Voima-klubi 16.12.

Tervetuloa Nuoren Voiman Liiton vuoden viimeisiin tapahtumiin! Kyseessä on todellinen superilta: kirjallisuussalonki Ääneen ja Nuori/Voima-klubi yhdessä paketissa. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy, ja se järjestetään perjantaina 16.12. klo 17 Rosebud Sivullinen –kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5).

Illan ohjelma:

17:00 KIRJALLISUUSSALONKI ÄÄNEEN

Joulukuun salongissa teemana on pohjoinen proosa. Salongin teoksissa liikutaan arktisen luonnon jylhissä maisemissa Kanadan tundralla ja Baffininsaarella, Norjan Ruijassa ja Islannin Reykjavikissa. Vieraina ovat kirjailijat Vilja-Tuulia Huotarinen, Petra Rautiainen ja Inkeri Markkula.

Vilja-Tuulia Huotarinen on useasti palkittu kirjailija, joka on asunut viime vuodet vuoroin Reykjavíkissa ja vuoroin Helsingissä. Häneltä on julkaistu runoutta ja proosaa, ja hänen teoksiaan on käännetty useille kielille. Uusin romaani Drive-in (Siltala, 2022) on Islannin kiviseen maisemaan sijoittuva, lyyrisen tunnelmallinen teos itsetuntemuksesta.

Petra Rautiainen on kotoisin Lapinlahdelta Pohjois-Savosta. Hän inspiroituu Lapin luonnosta ja on matkaillut arktisilla alueilla ympäri maailmaa. Rautiaisen esikoisteos Tuhkaan piirretty maa (Otava, 2020) voitti Savonia-kirjallisuuspalkinnon. Uusi romaani Meren muisti (Otava, 2022) sijoittuu 80-luvun Norjaan. Teoksessa limittyvät ekosysteemin muutokset ja trauma, jonka puristuksissa muotoutuu ihmisen ja Pohjoisen jäämeren välinen suhde.

Inkeri Markkula on Turussa asuva kirjailija ja pohjoisen luonnon tutkija. Tutkijan työssään hän on kulkenut pitkin arktista aluetta ja asunut aiemmin Lapissa, Islannissa ja Huippuvuorilla. Markkulan esikoisromaani Kaksi ihmistä minuutissa (Gummerus, 2016) oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas. Toinen teos Maa joka ei koskaan sula (Otava, 2021) tutkii perhesuhteita, juuria ja kolonialismia Kanadan sulavilla jäätiköillä ja Suomen Lapin tuntureilla.

Ääneen-salonkia toteuttaa yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, Rosebud, Helsingin kaupunki. Kirjakaupan tapahtumatoimintaa tukee Kordelinin säätiö. Tapahtuma striimataan ja siitä jää tallenne Rosebudin omalle YouTube-kanavalla Sivullinen_Stage:lle.

18:00 NUORI/VOIMA-KLUBI: PELIT JA LEIKIT

Nuori Voima -lehden vuoden viimeisen numeron (pelit ja leikit) julkkariklubilla keskustellaan ilon säilyttämisestä vähälevikkisten kulttuurilehtien julkaisussa. Keskustelemassa ovat Tuli&Savun Paavo Kässi ja niin&näin:in Tytti Rantanen, ja keskustelua vetää Nuoren Voiman päätoimittaja Taija Roiha.

Uudessa Nuoressa Voimassa julkaistaan yhdysvaltalaisen beat-runoilija Harold Norsen runoja ensimmäistä kertaa suomeksi. Norse muistetaan eroottisen taiteen kulttuuriarvon ja homoseksuaalien oikeuksien esitaistelijana, ja hänen eroottisissa runoissaan Välimeren ja antiikin kulttuurit näyttäytyvät radikaaleina vastavoimina heteronormatiivisuudelle. Klubille vieraaksi saapuu suomentaja Niko Suominen, joka kertoo lisää Norsesta ja esittää runokäännöksiä.

Ohjelmassa on jälleen myös livekritiikkiä: kriitikko Maaria Ylikangas haastattelee kriitikko, kääntäjä Janne Löppöstä, ja keskustelun aiheena ovat ”Villielämää – nuoren galicialaisen runon antologia” (toim. Rita Dahl, Kustannusliike Parkko 2022) sekä ”Kerran olin taivaan suolajärvi – liiviläisen nykyrunouden antologia” (toim. Olli Heikkonen, Aviador 2022).

Lisäksi klubilla jaetaan Nuoren Voiman vuoden 2022 avustajapalkinnot.