J.H. Erkon uusi kilpailukausi on avattu – lajina on runous ja kilpailuaikaa 31.3.2021 asti

J.H. Erkon kilpailu järjestetään 65. kerran. Kilpailulajina on runous ja kilpailuun voi osallistua 31.3.2021 klo 23:59 saakka. Osallistua voivat vuonna 1991 syntyneet tai sitä nuoremmat kirjoittajat, jotka eivät vielä ole julkaisseet omaa esikoisteostaan tai tehneet kustannussopimusta. Lehdissä, sosiaalisessa mediassa, omakustanteissa tai antologioissa julkaistut tekstit eivät ole este osallistumiselle.

Palkinnot ovat 1 000 euroa, 700 euroa ja 500 euroa. Lisäksi jaetaan raadin valitsema määrä kunniamainintoja. Rahapalkinnon lisäksi kilpailussa sijoittuneille ja kunniamaininnan saaneille tarjotaan palkinnoksi kirjoittajakurssi Suomen Nuoriso-opistolla Mikkelissä alkuvuodesta 2022. Palkintokurssilla voittajatekstejä kehitetään eteenpäin asiantuntevassa ohjauksessa.

Raadissa vaikuttavat puheenjohtajana runoilija Pauliina Haasjoki sekä raadin jäseninä runoilija ja sanataideohjaaja Juho Kuusi, Annikin Runofestivaalin pitkäaikainen tuottaja Simo Ollila sekä opiskelija Deria Kurkan Kallion lukion KirjaKalliosta. Esiraadin puolestaan muodostavat Nuoren Voiman Liiton puheenjohtaja, runoilija Reetta Pekkanen sekä varapuheenjohtaja, runoilija Tuukka Pietarinen.

Kilpailuohjeet 2021

Toimita tekstilähetyksesi 31.3.2021 klo 23.59 mennessä tällä lomakkeella:

1.Täytä tietosi lomakkeelle
Tietojasi ei käytetä tai tallenneta muuhun tarkoitukseen kuin kirjoituskilpailun osallistumisen kirjaamiseksi.

2.Tallenna kilpailutyösi
– Maksimisivumäärä kilpailutyössä on 15 sivua, mahdolliset kansilehdet lasketaan mukaan
– Yksi runo per sivu. Jos lähetät useita erillisiä runoja, asettele jokainen runo omalle sivulleen. Jos runo jatkuu seuraavalle sivulle, myös toinen sivu lasketaan mukaan sivumäärään. Mikäli tekstisi on esimerkiksi visuaalinen kokonaisuus, josta ei ole erotettavissa yksittäisiä runoja, asettelu on vapaa. Huomaathan, että kaikissa tapauksissa tekstilähetyksen maksimimitta on 15 sivua.
– Sivu tarkoittaa yhtä A4-arkkia
– Fontti, fonttikoko ja riviväli voivat olla mitkä tahansa. Huomioi kuitenkin luettavuus.
– Tiedostomuoto PDF
– Tiedoston nimeksi nimimerkkisi
– Älä merkitse tiedostoon oikeita yhteystietojasi vaan itse keksimäsi nimimerkki ensimmäisen sivun ylälaitaan.  Nimimerkki voi olla mikä tahansa sana/sanoja. Nimimerkin tarkoitus on varmistaa, etteivät raadin jäsenet tiedä kenen töitä lukevat. Nimimerkkejä ei julkaista.
– Ohjeista poikkeavat tekstit hylätään

3. Liitä kilpailutyösi mukaan lomakkeelle

4. Lähetä lomake, saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi

Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä erkonkilpailu@nuorenvoimanliitto.fi

Kilpailutekstejä ei palauteta. Voittajatekstien mahdollisesta julkaisusta tiedustellaan palkituilta erikseen.  Palkinnot jaetaan lokakuussa 2021. Voittajiin otetaan yhteys henkilökohtaisesti syyskuun 2021 aikana. Kilpailun kaikki tekstit talletetaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistoon.

Jos haluat tekstistäsi maksullisen palautteen NVL:n arvostelupalvelusta, voit merkitä sen erilliseen kohtaan lomakkeella. Kilpailun yhteydessä tilatut arvostelut voi tilata poikkeuksellisesti alennettuun hintaan 40€. Hinnat ovat samat kaikenpituisille teksteille. Tarjous on voimassa vain kilpailutyötä palautettaessa ja tilaus myös maksetaan samalla kertaa. Jos haluat myöhemmin tilata arvostelun tai lukea lisää arvostelupalvelusta, voit katsoa lisätiedot täältä: https://nuorenvoimanliitto.fi/arvostelupalvelu

Lisätietoja kilpailusta:
J.H. Erkon kirjoituskilpailua on järjestetty vuodesta 1957. Järjestäjinä toimivat Suomen Nuoriso-opisto, Suomen Nuorisoseurat sekä Nuoren Voiman Liitto.