Runokuun ohjelma julkistettu – sähkö-teemainen runofestivaali järjestetään sekä livenä että etänä 20.-30.8.2020

Kirjallisuusfestivaali Runokuu järjestetään 20.-30.8.2020 sekä fyysisinä tapahtumina että verkossa. Runokuun tapahtumat striimataan, joten niitä pääsee seuraamaan myös etänä. Tapahtumia järjestetään Helsingissä muun muassa Oodissa ja Tiivistämöllä.

Tänä vuonna Runokuu tekee yhteistyötä myös Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin ja Ylen kanssa. Festivaalien yhteistyöohjelmaa nähdään Oodissa 28.8.

Runokuun ohjelmistoon kuuluu monipuolisesti näyttelyitä, keskusteluja, iltaklubeja ja kaupunkitilaan levittyviä tapahtumia. Festivaalin sähkö-teemaan linkittyvät muun muassa poikkitaiteellisuus ja jännitteet eri taiteenlajien välillä. Taiteidenvälisyyttä nähdään muun muassa Olli-Pekka Tennilän runoteoksen Ontto harmaa pohjalta tehdyssä tanssiteoksessa Ontto harmaa tanssi Mad Housessa 19.8.-23.8. Myös esimerkiksi Nuori/Voima -klubia 28.8. kuratoivat esitystaiteilijat Emilia Kokko ja Elina Minn. Klubilla syvennytään esitystaiteeseen niin keskusteluissa kuin esityksissäkin.

Sähköteemaan liittyy myös monimuotoinen digitaalisen runouden kenttä. Oodissa nähdään koko tapahtuman ajan runoilija Marko Niemen (1974-2019) muistoksi pidettävä digitaalisen runouden näyttely, jossa tutustutaan Niemen uraauurtavaan digitaalisen runouden tuotantoon. Näyttelyn kuraattorit Virpi Vairinen ja Mikael Brygger keskustelevat keskiviikkona 26.8 digitaalisesta runoudesta.

Runokuu levittäytyy kaupunkitilaan HSL:n kanssa yhteistyönä tehdyn Runoja raiteilla -projektin myötä. Metrojen ja ratikoiden diginäytöillä olevat sähköteemaiset runot on valikoinut tänä vuonna Susinukke Kosola. Kokonaisuuden pohjalta järjestetään myös oma tapahtumansa Oodissa 28.8. yhteistyössä Ylen kanssa.

Lisäksi Runokuu näkyy kaupungilla sisäpihakierroksella 22.8., jossa runoilijat Leena Sainio ja Miira Luhtavaara sekä Suomen Lausujain liiton lausujat esiintyvät kolmella sisäpihalla ympäri Helsinkiä. Oman kotitalonsa sisäpihan voi myös ilmoittaa mukaan kierrokselle. Draama-Helminäkin tunnetun Helmi Kajasteen esseistis-elokuvallisella arkkitehtuurikävelyllä 27.8. puolestaan tutustutaan Vallilaan Rakenna, Kärsi ja Unhoita -teoksen näkökulmasta.

Poetry Mixtape -päätapahtumassa 29.8. Tiivistämöllä soittaa debyyttikeikkansa Laura Lindstedtin, Petra Lampisen ja Satu Järvisen Kutisevat neitsyet, joka on Lindstedtin väitöskirjaa soittava, koronakeväänä perustettu elektropunkbändi. Illassa nähdään myös muun muassa runoilijat Tua Forström, Jyrki Kiiskinen, Rosanna Fellman sekä Jere Vartiainen.

Runokuussa ja tapahtumapaikoilla kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen. Koronavirustilanteen vuoksi turvallisuudesta livetapahtumissa pidetään huolta tehostetulla siivouksella, rajatuilla yleisömäärillä sekä väljällä istuinpaikkojen asettelulla. Tapahtumat striimataan ilman yleisöä turvallisuustilanteen niin vaatiessa. Ajantasaiset tiedot striimauksista päivitetään Runokuun verkkosivuille.

Runokuun yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Helsinki Lit, Helsinki Poetry Connection, Suomen Lausujain Liitto, Tuli&Savu, Keski-Suomen kirjailijat, Suomen PEN, AV-arkki, kulttuurikeskus Stoa, Poesia, Ursa Minor ja Kuurojen liitto. Järjestäjänä toimii kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto. Runokuu järjestetään vuonna 2020 kuudettatoista kertaa. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.runokuu.fi.

Lisätiedot:

Ohjelmajohtaja