NVL mukaan eurooppalaisten runofestivaalien Versopolis-verkostoon – Suomesta mukaan Sanna Karlström

Nuoren Voiman Liitto on valittu mukaan eurooppalaiseen runousfestivaalien verkostoon Versopolikseen. Mukana on 23 erilaista runousfestivaalia ympäri Eurooppaa. Versopolis lisää runoilijoiden liikkuvuutta eurooppalaisilla festivaaleilla ja käännättää vuosittain merkittävän määrän eurooppalaista nykyrunoutta.

Kukin festivaali nimittää vuosittain uuden runoilijan, jota käännetään ja joka myös esiintyy muutamilla yhteistyöverkoston festivaaleilla. Runoilijoiden tekstejä käännetään englanniksi sekä kohdemaan kielille. Runoilijoita on nyt mukana 219 ja palvelusta löytyy jo 2569 runoa. Kaikki tekstit julkaistaan Versopoliksen nettisivuilla https://www.versopolis-poetry.com/

Suomea palveluun edustamaan valittiin edustamaan monipuolinen runoilija ja prosaisti Sanna Karlström. Valinta tehtiin Nuoren Voiman Liiton hallituksen kokouksessa 25.11. Sanna Karlström (s. 1975 Kokkola) on helsinkiläinen runoilija, jonka esikoisteos Taivaan mittakaava ilmestyi vuonna 2004.  Hänen uusin teoksensa on vuonna 2019 ilmestynyt Alepala.

Verkoston kautta saadaan jatkossa kiinnostavia runoilijavieraita myös Suomeen Runokuu-festivaalille. Vuoden 2020 Versopolis-vieras julkistetaan alkuvuodesta.

Sanna Karlströmin kuva: Otava