Kuuntele ja lue kansainvälistä runoutta – NVL mukana myös Festival of Hopessa huhtikuussa

Nuoren Voiman Liitto on mukana kahdessa verkostossa, joka tarjoaa runoutta eri maista ja kielillä kaikkien ilmaiseksi kuunneltavaksi ja luettavaksi. Tässä esittelyt Lyriklinesta ja Versopoliksesta!

Lyrikline on vuodesta 1999 toiminut runoussivusto, jota ylläpitää Literaturwerkstatt Berlin yhteistyössä kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Palvelussa voi kuunnella runoutta eri kielillä: aina alkukielellä, ja mikäli käännöksiä on saatavilla, niin myös muillakin kielillä, usein ainakin saksaksi tai englanniksi. Suomesta mukana ovat Inger-Mari Aikio, Jyrki Kiiskinen sekä monia muita. Palvelussa pystyy eri tavoin lajittelemaan maita ja runoilijoita – käy kuuntelemassa ja lukemassa vaikkapa uusiseelantilaista tai grönlantilaista runoutta! Sivusto täällä: https://www.lyrikline.org/en/home/

Versopolis on 15 eurooppalaisen runousfestivaalin yhteinen verkosto ja sivusto, jossa on runsaasti runoutta englanniksi ja alkukielellä. Runokuu liittyi viime vuonna verkoston kumppaniksi, ja jatkossa myös verkoston festivaalien suosittelemia runoilijoita nähdään keikoilla Suomessa. Suomalaisista runoilijoista mukana ovat Sanna Karlström, Niillas Holmberg ja Johanna Venho. Runoja voi käydä lukemassa osoitteessa https://www.versopolis-poetry.com/poets

Versopolis järjestää virtuaalifestivaalin Festival of Hope huhtikuun lopussa, linkki sivustolle täällä: https://www.versopolis.com/festival-of-hope

Kuvassa verkoston suomalainen kirjailija Sanna Karlström. Kuva: Otava