Kirjallisuussalonki Ääneen 19.8.

Kirjallisuussalonki Ääneen on uusi, noin kuukausittainen matalan kynnyksen kirjallisuustapahtuma Rosebud Sivullinen –kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5). Salongit luovat ajankohtaista kirjallisuuskeskustelua, tuovat esiin tuoreita ääniä, kutsuvat vähälevikkisen kirjallisuuden äärelle ja keräävät kirjallisuuden ystäviä yhteen. Tapahtumissa keskustellaan ja luetaan ääneen.

Elokuun salongissa perjantaina 19.8. klo 17 alkaen aiheena on lyhytproosa. Keskustelemassa ovat kirjailijat Maritta Lintunen, Marko Järvikallas ja Elina Viinamäki. Keskustelua vetää kriitikko Vesa Rantama.

Maritta Lintunen on romaanikirjailija ja novellisti, jota kiinnostaa ihmismieli ja sen salaisuudet. Tähän mennessä hän on julkaissut 5 novellikokoelmaa ja 6 romaania. Hänen viimeisin teoksensa on valittujen novellien kokoelma ”Kanadanhanhi – valitut novellit” (WSOY), joka ilmestyi helmikuussa 2022.  ”Kanadanhanhi” sisältää otoksen Lintusen novellikokoelmista vv. 2006-2021. Esipuheen teokseen on laatinut kirjailija ja kirjallisuustoimittaja Jani Saxell. Tällä hetkellä Lintunen kirjoittaa uutta romaania, jonka on määrä ilmestyä syksyllä 2023.

Marko Järvikallas (s. 1970, Lahti) on helsinkiläinen kirjailija, dramaturgi ja teatteriohjaaja. Hän on valmistunut Teatterikorkeakoulusta teatteritaiteen maisteriksi. Järvikallas on kirjoittanut ja ohjannut useita näytelmiä, kuunnelmia ja tv-draamaa, sekä opettanut näyttämölle kirjoittamista. Hänen näyttämöteoksiaan on julkaistu kirjoina ja esitetty useissa Suomen teattereissa, sekä lisäksi mm. Ranskassa, Espanjassa ja Puolassa. Järvikallaksen vuonna 2020 julkaistu esikoisproosateos, novellikokoelma Mihin täällä voi mennä (Siltala), palkittiin Helsingin Sanomien esikoiskirjakilpailussa jaetulla toisella sijalla. Toinen novellikokoelma, Sano jotakin kaunista (Siltala) ilmestyi 2021.

Elina Viinamäki (s. 1971) on Sallassa syntynyt humanististen alojen moniottelija, joka on opiskellut lähes kaikkea mahdollista Afrikan tutkimuksesta filosofiaan ja japanilaisista teeseremonioista psykologiaan. Hän toimii opettajana ja haaveilee onnellisista lopuista.

Tapahtuma alkaa Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa klo 17. Sisäänpääsy on ilmainen. Tapahtuma striimataan Rosebudin omalle YouTube-kanavalla Sivullinen_Stage:lle.

Sydämellisesti tervetuloa kuuntelemaan!

Yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, Rosebud, Helsingin kaupunki. Kirjakaupan tapahtumatoimintaa tukee Kordelinin säätiö.