Kirjallisuussalonki Ääneen 17.6.

Kirjallisuussalonki Ääneen on uusi, noin kuukausittainen matalan kynnyksen kirjallisuustapahtuma Rosebud Sivullinen –kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5). Salongit luovat ajankohtaista kirjallisuuskeskustelua, tuovat esiin tuoreita ääniä, kutsuvat vähälevikkisen kirjallisuuden äärelle ja keräävät kirjallisuuden ystäviä yhteen. Tapahtumissa keskustellaan ja luetaan ääneen.

Kesäkuun salongissa perjantaina 17.6. keskustellaan Pride-kuukauden hengessä queer-aiheista ja kirjallisuudesta. Keskustelua vetää kirjallisuuden väitöskirjatutkija ja kriitikko Joonas Säntti, ja vieraina ovat Taneli Viljanen, Dess Terentjeva ja Tiina Tuppurainen.

Taneli Viljanen (s. 1982) on kirjailija ja äänitaiteilija, joka on kiinnostunut genrejen, ilmaisutapojen, taiteenlajien, identiteettien ja merkitysten sekoittumisista, liukumista, törmäyksistä ja epävakaisuuksista. Hänen uusin kirjansa on lyyrinen esseeteos Varjoja, usvaa (2020); tällä hetkellä hän työstää esseististä runoteosta nimeltä Pimeä kuu.

Dess Terentjeva (s. 1992) on suomenvenäläinen kirjailija Tampereelta. Terentjeva kirjoittaa sekä aikuisille että nuorille – usein sateenkaarinäkökulmista – , ja hänen tuotantonsa teemoja ovat esimerkiksi toiseus, yhteisö, monikulttuurisuus ja traumat.
Terentjeva voitti WSOY:n Taajuus Z -kilpailun säeromaanillaan Ihana, joka oli myös 2021 Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia- sekä Tulenkantaja- ja 2022 Topelius-ehdokkaana.

Tiina Tuppurainen (s. 1982) on Helsingin yliopistosta valmistunut filosofian maisteri, kirjailija, journalisti ja tuottaja. Hän on käsitellyt romaaneissaan sateenkaariyhteisön elämää. Tuppurainen suhtautuu intohimoisesti queer-tarinoihin, yhdenvertaisuuteen ja aamukahviin.

Tapahtuma alkaa Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa klo 17. Sisäänpääsy on ilmainen. Tapahtuma striimataan Rosebudin omalle YouTube-kanavalla Sivullinen_Stage:lle.

Sydämellisesti tervetuloa kuuntelemaan!

Yhteistyössä Nuoren Voiman Liitto, Rosebud, Helsingin kaupunki. Kirjakaupan tapahtumatoimintaa tukee Kordelinin säätiö.