Anna Borgmanista Runokuun ohjelmajohtaja

Nuoren Voiman Liiton järjestämän Runokuu-kirjallisuusfestivaalin ohjelmajohtajaksi on nimitetty FM Anna Borgman. Borgman on toiminut festivaalin tuottajana vuodesta 2015. Borgman jatkaa edelleen Nuoren Voiman Liiton tuottajana ja tiedottajana.

”Ohjelmajohtajan johdolla Runokuun ohjelmaa kehitetään entistä kuratoidummaksi ja monimuotoisemmaksi kokonaisuudeksi. Ohjelma houkuttelee niin runofaneja kuin sellaisiakin, joille runous on uusi laji. Runokuu on myös liittynyt eurooppalaisten runofestivaalien Versopolis-verkostoon, mikä tuo jatkossa ohjelmistoon lisää kansainvälisiä esiintyjiä ja tarjoaa suomalaisille runoilijoille esiintymismahdollisuuksia ympäri Euroopan. Runokuu on viime vuosina ollut vahvasti kansainvälinen festivaali, toteaa Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtaja Laura Serkosalo.

Runokuu teki viime vuonna kävijäennätyksensä 15000 kävijällä. ”Olen kävijäluvustamme tosi ylpeä. Viime vuosien hienot kävijäluvut saavat uskomaan runouden mahdollisuuksiin ja kysyntään. Runous kiinnostaa valtavasti, ja sillä on myös suuri potentiaali”, toteaa Runokuun tuore ohjelmajohtaja Anna Borgman.

Borgmanin mukaan mitään tiettyä kriteeriä hyvälle runoudelle tai runousesitykselle ei ole: ”Hyvä runousesitys voi olla monenlainen. Niin painettujen teosten pohjalta kuin lavarunouden puolellakin luodaan paljon kiinnostavia esityksiä. Runousesitys voi olla tosi pienimuotoinen tai sitten monitaiteinen spektaakkeli. Yhteinen nimittäjä esityksille on laatu ja ajatuksia herättävä sisältö. Runokuussa on aikaa myös kirjoittamiselle ja lukemiselle, erilaisille kohtaamisille ja työpajoille”, Borgman kertoo.

Festivaali järjestetään 20.8.-30.8.2020 Helsingissä ja sen teemana on ”sähkö”. Festivaali järjestetään kuudettatoista kertaa ja se on Helsingin juhlaviikkojen yhteistyöfestivaali.  Ohjelmassa on muun muassa iltaklubeja, keskusteluita, lastenohjelmaa sekä Runoja raiteilla -kampanja, jossa runoja nähdään ratikoiden ja metrojen näytöillä. Kuka tahansa voi ehdottaa ohjelmaa festivaalille, sillä Runokuun teoshaku on auki helmikuun ajan (linkki täällä). Runokuun ohjelma julkaistaan kesäkuussa 2020.

Lisätiedot:

Anna Borgman