Proosasta elokuvaksi -kurssi nuorille – yhteistyössä Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali

Kohderyhmä: 16-25-vuotiaat
Kurssipäivät: 14.9., 28.9. ja 26.10., lmoittautumisen deadline: 31.8.
Kurssimaksu: 30 € (sis. sisäänpääsyt elokuvanäytöksiin)
Paikka: Keskustakirjasto Oodi, Oppimistila 2

Miten kirjallisuus kääntyy elokuvaksi? Entä toisinpäin?  Kurssilla perehdytään proosan ja elokuvan eri keinoihin kertoa tarinaa ja välittää tunnelmia. Kurssi toteutetaan yhdessä Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin kanssa, ja siihen sisältyy elokuvien katsomista festivaalin aikana. Elokuvien sisäänpääsyliput sisältyvät kurssimaksuun. Kurssia vetää kirjailija ja käsikirjoittaja Tua Harno.

Kurssilla tehdään lyhyitä dramatisointiharjoituksia, jossa kaunokirjallisista teksteistä tehdään käsikirjoituskatkelmia, sekä yhdessä katsottujen elokuvien pohjalta kirjoitetaan proosatekstejä. Kurssin lopuksi kirjoitetaan oman tekstin pohjalta yksi pidempi käsikirjoitusteksti.

Kurssin keskeinen anti on oppia ymmärtämään proosan ja elokuvakäsikirjoituksen erot ja yhtäläisyydet kirjoituslajeina. Kurssilaisia kannustetaan tiedostamaan omia mieltymyksiään niin lukijoina, kirjoittajina kuin elokuvankatsojina, ja sanallistamisen kautta löytämään keinoja omannäköisten teosten luomiseen. Kurssi sopii erityisesti luovaa kirjoittamista harrastavalle, jota myös elokuvat ja käsikirjoittaminen kiinnostaa, mutta toki myös kaikille molemmista lajeista innostuneille.

Ilmoittautumistiedot:

Ilmoittautuminen kurssille: Kurssille valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Ennakkotehtävä: nimeä 3 lempileffaa ja lempikirjaasi ilmoittautumisesi ohessa. Voit halutessasi myös kertoa suosikeistasi enemmän. Otsikoi sähköpostiviestisi ”elokuvakäsikirjoittamisen kurssi + oma nimesi”. Kerro viestissä nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi, sähköpostisi ja syntymäaikasi. Voit liittyä samalla myös liiton jäseneksi (jäsenmaksu 20 e). Kerro myös jos olet jo jäsen. Ilmoittautumiset 31.8. mennessä osoitteeseen sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi.

Yhteistyössä Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali