Hae kriitikoksi arvostelupalveluun

Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelun kriitikkohaku kaudelle 2025–2029 on auki

Nuoren Voiman Liiton perinteikäs ja arvostettu arvostelupalvelu hakee uusia kriitikoita! Lähetä hakemuksesi viimeistään tiistaina 1.10.2024 kello 16.

Tästä hakulomakkeeseen ->

NVL:n arvostelupalvelu tarjoaa kokeneen lukijan arvion kaunokirjallisista tekstinäytteistä ja auttaa kirjoittajia eteenpäin. Haemme arvostelupalveluun uusia kriitikoita, jotka voisivat aloittaa työskentelyn 7.1.2025. Arvostelupalvelussa tällä hetkellä työskentelevät kriitikot voivat hakea samassa haussa jatkokaudelle.

Arvostelupalvelun kriitikoiksi valitaan kirjoittamisen ja kirjallisuuden ammattilaisia. Arvostelupalvelussa työskentelee kerrallaan 10–15 kriitikkoa. Kriitikkona voi toimia monella erilaisella taustalla: tärkeintä on kirjoittamisen, kirjoittamisen ohjaamisen tai kommentoimisen kokemus sekä sujuva ja ymmärrettävä tyyli. Nuoren Voiman Liitto ohjaa aloittelevia kriitikkoja työhön.

Kriitikko työskentelee toimeksiantosuhteessa tapauskohtaisilla palkkioilla. Jokainen toimeksianto sovitaan erikseen, eikä NVL sitoudu tarjoamaan kriitikoille tiettyä määrää arvosteluja kuukaudessa. Myöskään kriitikon ei tarvitse sitoutua ottamaan vastaan mitään tiettyä määrää arvosteluja. Kriitikkokausi on maksimissaan viiden vuoden mittainen. Oman kauden jälkeen on mahdollista hakea seuraavalle kaudelle. Koko viiteen vuoteen tarvitse sitoutua.

Kriitikon työtehtävät

Kriitikon tehtävänä on lukea ja antaa palautetta harrastajakirjoittajien teksteistä. Arvostelupalveluun lähetetään hyvin monenlasia tekstejä lastenkirjallisuudesta aforismeihin ja kauhusta runoromaaneihin. Suurin osa teksteistä on lyriikkaa tai proosaa.

Etsimme kriitikoita, joilla on kokemusta palautteen antamisesta ja käsikirjoitusten kommentoimisesta. Kerrothan hakemuksessasi, mistä tekstilajeista ja genreistä olet kriitikkona kiinnostunut ja mihin olet erikoistunut.

Arvosteltavat tekstit ovat maksimissaan 350-sivuisia. Palautteen minimimitta on kolme sivua ja palautteen antamiselle on aikaa neljä viikkoa. Palkkio arvostelusta on 0,55 e/käsikirjoituksen sivu + 60 e.

Arvostelupalvelun palautteet ovat perehtyneitä ja rakentavia. Palautteiden tärkein tehtävä on auttaa kirjoittajaa kehittymään kirjallisessa työskentelyssä.

Kriitikkojen kirjoittamat arvostelupalvelun palautteet luovutetaan SKS:n kirjallisuusarkistoon.

Haku

Kriitikkohaku on kaksivaiheinen. Kriitikoksi haetaan täyttämällä hakulomake 1.10. klo 16 mennessä. Liitteinä lähetetään CV ja motivaatiokirje (max. yksi sivu). Jatkoon valituilta pyydetään 2 sivun pituinen koekritiikki.

Jatkokaudelle hakevien nykyisten kriitikoiden hakemusten arviointiin vaikuttaa aiemmasta työstä kertynyt asiakaspalaute.

Jatkoon valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti 16.10. mennessä. Lopullinen valinta tehdään 29.11. mennessä.

Rekrytoinnissa kerättyjä henkilötietoja säilytetään 31.12.2024 asti, jonka jälkeen tiedot poistetaan muiden kuin valittujen henkilöiden osalta.

Tuomas Vaahtoluoto
järjestösihteeri, arvostelupalvelun koordinaattori (sijainen)
tuomas.vaahtoluoto@nvl.fi