Kimmo Kallio Nuoren Voiman Liiton uudeksi toiminnanjohtajaksi

Kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liiton uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu Kimmo Kallio. Hän on toiminut kirjallisuus- ja kustannuskentällä lukuisissa eri tehtävissä yli viidentoista vuoden ajan.

Nuoren Voiman Liitto ry on 103-vuotias kirjoittavien ihmisten yhteisö, joka julkaisee Nuori Voima -lehteä, järjestää pitkäjänteistä kirjoittajakoulutusta sekä tuottaa monenlaisia kirjallisia tapahtumia kuten monitaiteista Runokuu-kirjallisuusfestivaalia elokuussa.

Kallio aloittaa uudessa tehtävässään torstaina 1.8.2024. Liiton väistyvä toiminnanjohtaja Outi-Illuusia Parviainen jatkaa osa-aikaisena perehdytystyössä elokuun loppuun asti.

Toiminnanjohtaja Kimmo Kallio NVL:n toimistolla Tekstin talossa. Kuva: NVL

Kimmo Kallio on aiemmin vastannut tuotannon prosesseista, viestinnästä sekä johtanut erilaisia projekteja niin osuuskunta Poesiassa, Tiede & edistys -lehdessä kuin NVL:ssa, jonka tuottaja-tiedottajana hän on toiminut syksystä 2023. Kallio on opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä, suomen kieltä ja matematiikkaa Helsingin yliopistossa sekä käännöstutkimusta Dublin City Universityssä.

”Tasa-arvo on NVL:n toiminnan keskiössä, ja haluamme tehdä liitosta yhä saavutettavamman ja monimuotoisemman. Pyrimme tarjoamaan aktiiveille mahdollisimman kattavan ’kirjoittajapolun’ nuoruudesta seniorivuosiin”, Kallio toteaa.

NVL:n kaltaiset luotettavat ja vakaat järjestötoimijat ovat tehneet vuosikymmenten ajan pitkäjänteistä ja sitoutunutta työtä niin parrasvaloissa kuin ruohonjuuritasolla. Suomalaisen kulttuurin tukijärjestöt tarvitsevat ennen kaikkea pitkäjänteistä tukea ja luottamusta sen jatkumiseen.

”Suomen kokoinen kieli ja kulttuuri ei voi pysyä hengissä ilman valtion merkittävää tukea. Vaihtoehtona on kansainvälisten virtausten ja pääomien ylivalta, lahjakkaiden kirjoittajien aivovuoto ja suomen kielen näivettyminen ’kyökkikieleksi’”, Kallio jatkaa.

NVL on huolissaan esitetyistä kulttuurin massiivisia lisäleikkauksia koskevista suunnitelmista. Ne olisivat toteutuessaan todella tuhoisia Suomen kielelle ja kirjallisuudelle.

”Vuonna 1921 perustetulla Nuoren Voiman Liitolla on poikkeuksellisen pitkä historia suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin kentällä. Monet suomalaisen kirjallisuuden keskeisistä nimistä ovat aikanaan toimineet liitossa. Tämä antaa meille perspektiiviä nyt esitettyihin leikkausehdotuksiin: olemme huolissamme siitä miten pitkälle ulottuvaa ja peruuttamatonta vahinkoa esitykset voivat pahimmillaan saada aikaiseksi”, toteaa Nuoren Voiman Liiton hallituksen puheenjohtaja Milka Luhtaniemi.

”Ryhdymme Kimmon kanssa yhteistyössä hakemaan uusia tapoja pitää kirjallisuuden ja kulttuurin puolta tässä haastavassa ajassa. Esitämme lämpimimmät kiitoksemme myös nyt väistyvälle toiminnanjohtajalle Outi-Illuusia Parviaiselle erinomaisesta ja antoisasta yhteistyöstä”, Luhtaniemi jatkaa.

Tuottaja-tiedottajan työtehtävistä vastaa elokuussa Tarja Sahlstedt. Sahlstedt on kulttuurialan moniosaaja, joka on tehnyt muun muassa tiedotus- ja viestintätöitä Tampereen Teatterikesässä sekä hankekoordinaattorin töitä Suomen Lausujain Liiton piirissä. Sahlstedt on koulutukseltaan filosofian maisteri ja teatteri-ilmaisun ohjaaja, ja on tuottajan työn lisäksi toiminut esittävän taiteen työryhmissä, mm. Saila Susiluodon runouteen perustuvassa Huoneiden kirja -esityksessä. Sahlstedt koordinoi Runokuu-festivaalia yhdessä Kallion kanssa.

Toiminnanjohtaja Kimmo Kallio
Sähköposti: kimmo.kallio@nvl.fi